Ongetwijfeld heeft u gehoord van het trieste, dodelijke ongeluk van afgelopen dinsdag, 21 januari. Omroep Gelderland heeft hierover een artikel op haar website geplaatst.
Gisteren stelt zij in een uitgebreid vervolgartikel aan de orde waarom de Maas en Waalweg zo berucht is en wat er al gedaan is om deze te verbeteren. Ook vraagt zij zich af:
- Waarom geen middengeleider?
- Waarom niet de snelheid omlaag?
- Wat is het grote plan?
Voor antwoorden op deze vragen heeft de Omroep zich tot de Provincie gewend.
Wij op onze beurt wenden ons tot jullie:
Wat zou volgens jou moeten worden gedaan om de Maas en Waalweg veiliger te maken?
Graag uw reactie.
Kijken naar oplossingen die elders uitgevoerd zijn, bij vergelijkbare routes, bv
2-baansweg Zwolle – Kampen en andere wegen.
Snelheid verlagen naar 80 km per uur. Vaak denken rijders al dat je maar 80 km per uur mag op deze en vergelijkbare wegen.
Af en toevoer van benzinestation (Maas en Waalweg) veiliger maken.
Invoegstrook vanaf het tank1.
Doorgaand vrachtverkeer weren. Dit zijn heel veel wagens. Dit kan door 80 km regime in te voeren op het hele traject of stoplichten vaker/langer op rood te zetten in Beneden-Leeuwen.
Middengeleider en overal 80, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?.
Snelheid naar 80 km voor hele N322.
Verkeerslichten of rotonde bij tankstation. Veiliger en haalt ook de snelheid eruit.
Meer controle/borden mbt gebruik mobiele telefoon onderweg (veel slingerende auto’s).
Smalle strook beton/asfalt langs weg, zodat er enige uitwijkmogelijkheid is bij slingerende voertuigen of rijden richting verkeerde weghelft.
Ik denk dat de weg niet veilig is omdat sommige , misschien wel veel harder willen dan kan. Geen geduld.
Ik ben bang dat daar weinig aan te doen is.
80 km met midden in een hek, zodat inhalen onmogelijk is?
Geen verbreding wat mij betreft, er is al genoeg asfalt.
100 km snelheid nodigt A15 rijders uit om M&Wweg als vluchtroute te kiezen.
Meteen snelheid verlagen naar 80 km, afscheiding middenberm en smalle vluchtstrook aan beide zijden.
“Dodenweg” wordt de N322 genoemd. Ongelukken worden niet door de weg veroorzaakt, maar door de mensen die 100 km niet hard genoeg vinden, die zich ergeren aan chauffeurs die “maar” 90 km rijden i.p.v. 100, of chauffeurs die hun aandacht elders hebben.
80 km/uur is echt hard genoeg op dit deel van die weg. Dan kan er ook gladjes in- en uitgevoegd worden. Aandacht en discipline hoort bij het auto rijden.
Verbreding brengt niet alleen nóg meer verkeer, maar ook nóg meer geluids- en uitstoot overlast.
Druten hoeft wat mij betreft niet “op de kaart worden gezet.”
De snelheid verlagen naar 80 km. p.u.
Meer controle/handhaving.
Eventueel middenbermbeveiliging, waardoor inhalen niet meer mogelijk is. De weg moet dan wel verbreed worden met een HALVE vluchtstrook nodig bij calamiteiten.
Met alle voorstellen eens.
Ben overigens benieuwd naar de cijfers van het 80 km gedeelte van de rotonde Puiflijk tot rotonde Beneden-Leeuwen waar je 80 mag rijden.
Net zoveel (dodelijke) ongelukken?
Ik sluit mij aan bij de voorstanders van 80 km/u.
Verder vraag ik mij af of het landelijk karakter van de weg niet versterkt moet worden. Dus bomen planten om polderblindheid tegen te gaan.
Snelheid hoeft niet het probleem te zijn. Iemand kan onwel worden en daardoor op de verkeerde weghelft raken. Dus een middenberm is in alle gevallen wel aan te raden. Ook bij het tankstation wat dan alleen te bereiken is in de richting Deest naar Druten. Dit is nu een bijzonder gevaarlijke situatie. Dan ook wel een vluchtstrook of busstrook voor hulpdiensten. Minimaal richting Nijmegen t.b.v. ambulances.
Ben het eens met de 80 km suggesties.
Verder zou het landelijk karakter van de weg versterkt kunnen worden. Beplanting, bomen dus. Gaat polderblindheid tegen.
Mijn reactie:
– snelheid terugbrengen naar 80 km/u
– stoplichten bij tankstation. Naast veilig invoegen ook een verkeersremmer
– hele duidelijke waarschuwingsborden dat de Maas&Waalweg een “dodenweg” is dit met een confronterende foto erbij, (zie bebording langs “dodenweg
N 50 Zwolle/Emmeloord) bij knooppunt Ewijk/na rotonde Tiel en bij rotonde Noord/Zuid en bij alle invoegstroken vise versa.
De hele weg vanaf de brug tot Ewijk naar 80 km. Maar ook de vraag wat de oorzaken waren van de dodelijke ongelukken. Waren ze te voorkomen? Als iemand onwel wordt helpen maar weinige middelen.
Snelheid terug naar 80km/uur. Dan volgen de vele vrachtwagens hopelijk weer de A15 e.v. en gaan ze niet meer massaal door Maas en Waal.
En bomen planten langs de weg is een goed idee, het maakt mensen ook wat alerter en ‘dwingt’ wellicht ook een lagere snelheid af.
Ab Vermeulen heeft een mooi idee, 80 km weg van maken en inplanten.
Verder zou je doorgaand verkeer “ sluiproute A15 zeker vrachtverkeer “ moeten kunnen weren….
Rws luistert nooit naar burgers. Overschrijding van 100 kmh gebeurt (overdag) zelden…..
Inhalen en zelfs keren op de weg zie ik vaak. Linksaf vanuit tankstation is een drama.
80 kmh is een prima idee.