Toe we vanmorgen de Gelderlander[1] onder ogen kregen, wisten we niet wat we zagen: ‘Maas en Waalweg wordt veiliger door aanpassing’. Tussen knooppunt Ewijk en Druten komt een ‘fysieke scheiding’ tussen de rijrichtingen, een vangrail of een constructie van beton. Plus een extra rijbaan van Druten (of Deest) naar Nijmegen. Als uit de hoge hoed nu ineens toch. Niet te geloven?! Je zult er moedeloos en cynisch van worden.
Ondanks:
- De in september van het vorig jaar nog aangebrachte ribbelmarkeringen en reflectoren.
- De uitspraken van gedeputeerde Ruitenberg in de Gelderlander van begin dit jaar[2]:
- geen geld: “voor de hele provincie Gelderland 32 miljoen euro beschikbaar, terwijl voor maatregelen op de Maas en Waalweg 26 tot 30 miljoen euro nodig is.”
- de weg voldoet: “Ook zeggen ambtenaren binnen de provincie terecht dat de weg voldoet aan alle verkeerskundige eisen.”
- ongevallen vaak gevolg van gedrag weggebruikers: “Als er een dode valt, wordt er snel gekeken naar de weg en hoe die eruit ziet. Wat we vergeten is dat de ongevallen vaak het gevolg van gedrag zijn. Het kan ook gebeuren dat iemand niet goed wordt op de weg.”
- Het laatste dodelijk ongeluk waarnaar in het betreffende artikel wordt verwezen, is niet het gevolg van de weg, maar helaas: “volgens de politie een noodlottig ongeval waarbij geen sprake was van alcohol-of drugsgebruik”.[3]
- De verzekering van de betrokken ambtenaren van de Provincie er de komende jaren geen geld is: “De maatregelen die volgens ons noodzakelijk zijn op de N322 kosten vele miljoenen euro’s en dat geld is er de komende jaren niet.”[4]
- De meerdere malen gedane toezegging ons en andere bewoners tijdig bij de plannen te zullen betrekken: “Zodra er meer duidelijkheid komt over de financiële haalbaarheid van plannen voor de N322 is ook het moment gekomen om meer stakeholders te betrekken. Het informeren van omwonenden en participatie met omwonenden is dan uiteraard onderdeel van onze aanpak.”[5]
U begrijpt dat we met stomheid zijn geslagen én teleurgesteld. Zo maar ineens blijken eerdere uitspraken en mooie beloftes de prullenbak in te kunnen!
Toch:
- We gaan door. Mogelijk is het voornemen nog niet definitief.
- Wat verder? Wat vindt u: protest? andere inzet? stoppen? > geef hieronder uw reactie.
[1] de Gelderlander, 22 mei 2025
[2] de Gelderlander, 23 januari 2025
[3] idem
[4] Voor het laatst nog in september van vorig jaar
[5] idem
Inderdaad onbegrijpelijk!
Ik dacht dat iedereen het erover eens was om het voorlopig bij de laatste voorziening/ aanpassing te laten.
Zie de verwijzingen 2-3-4 en 5 hiervan.
Mijn ideeën:
Is het mogelijk om gebruikers van de weg te gaan belonen zoals elders in de provincie? En dan bedoel ik de auto’s en motoren richting A73 en A50. De opbrengst hiervan besteden aan een goed doel.
Hoe kan er een einde komen aan het sluipverkeer richting A73 en A50.
De A50 richting het zuiden staat veel te vaak vast. Mede daardoor is er op de M&W-weg vaak langzaam rijdend verkeer en nauwelijks of slechts korte file. (De mensen zijn hier al lang aan gewend.)
Wat doet Rijkswaterstaat daaraan?
Zoals ik al eerder aangaf is de vraag; Ten gevolge van welke oorzaken hebben de ongelukken plaats gevonden? Natuurlijk is elk ongeval ongewenst maar wat waren de oorzaken? En welke maatregelen zijn proportioneel om dat op te lossen? Laten we hopen dat de juiste oplossingen bij de problemen worden gevonden en niet nog meer sluipverkeer richting A73 en A50 wordt gefaciliteerd.
Hallo, zeker onbegrijpelijk dit laatste nieuws, maar niet onverwacht voor mij. Overheden zeggen mij te vaak dat er inspraak is, maar gaan gewoon hun eigen weg.
Ik denk in deze situatie dat alleen protest helpt.
Maar dat is mooier gezegd dan gedaan. Het protest moet van velen komen, dan kan men er niet omheen en ruim in de publiciteit, want dat is lastig voor ze. Is dit te realiseren?
Tja, Het verbazende is niet wat er gaat gebeuren maar het gehele proces is verbazend. Waarom is dit nu in een keer zo besloten? Wat of wie zit daarachter? Hoe kan het dat er nu in een keer wel geld is en dat de afspraken niet na worden gekomen. Dit tast de betrouwbaarheid, en dus het vertrouwen, in de overheden aan. Het zou mooi zijn als dit nog boven tafel komt.
Onderbuikgevoelens regeren (weer). Natuurlijk willen we allemaal dat deze weg veilig is en dat er doorstroming is. Maar laten we deze onderwerpen dan ook adresseren door de ECHTE oorzaken aan te pakken en de onderwerpen niet teveel door elkaar te laten lopen: congestie is iets anders dan veiligheid! Een extra rijbaan tussen Deest en Ewijk lijkt een vriendelijke oplossing, maar zal geen verschil maken in de ‘file’. Het enige effect is dat er nog meer verkeer vanaf de A15 door M&W zal gaan rijden (meer asfalt = meer verkeer) – nog meer sluipverkeer van vrachtverkeer en personenauto’s in Maas en Waal. Veiligheid wordt niet verbeterd met extra rijstroken – maar door het anders inrichten/aankleden van de weg met event. lagere snelheid. Ik zie nog niet hoe dit opgelost wordt met grote blokken beton. een vangrail heeft de suggestie van een snelweg: dus meer gas geven. De echte oplossing zit in het ‘kleiner maken’ van de weg – maak er juist een kleinere provinciale weg van (80km weg) met bomen / planten etc. dan wordt er beter opgelet en zal er minder de nieging zijn om hard te rijden.