Onbegrijpelijk blijft het: nu ineens wel, eerder geen geld, zelfs niet de hoogste prioriteit… Hoe heeft zo kunnen gaan?
Op 10 juni hebben wij de ambtenaar met wie we eerder meermaals contact hebben gehad over de Maas en Waalweg benaderd:
Zou u ons in een gesprek willen bijpraten over de ontwikkelingen en de laatste stand van zaken mbt de N322/Maas en Waalweg?
Aanleiding zijn berichten in de media van mei jl. dat er door de provincie extra geld gevonden is om de N322, eerder dan gedacht, veiliger te maken en te verbreden.
Wellicht kunt u ons informatie geven over:
- het proces/tijdlijn?
- wat is het beoogde wegtracée? (weggedeelte Druten><Ewijk of vanaf Deest><Ewijk, zuidelijk en/of noordelijk een extra rijstrook?)
- wat betekent het voor de provincie en de inwoners en bezoekers van Maas en Waal dat naar verluidt op 1 juli 2026 ook op de N322 vrachtwagenheffing wordt ingevoerd?
- hebt u voor ons het laatste rapport m.b.t. de 80km-variant?
Als u bereid bent tot een gesprek, zouden wij u graag willen ontmoeten ergens in de laatste 3 weken van juli.
Eén dag later al kregen we zijn reactie, kort en bondig:
Dat gaan we natuurlijk doen. Ik ga ook de vraag over vrachtautoheffing laten uitzoeken en kom gauw terug met een aantal mogelijke data. U bent welkom in Arnhem, maar locatie in Druten kan natuurlijk ook.
U begrijpt, we gaan graag op deze uitnodiging in met onze vragen, onze bezwaren en onze alternatieven. We houden u uiteraard op de hoogte, al zal dat gesprek pas (waarschijnlijk) in augustus plaatsvinden.

Mijn complimenten voor jullie acties. Goed dat er een gesprek komt. Het is inderdaad een zeer vreemd proces. Zeer benieuwd wat de argumenten nu zijn.