Op 4 december 2020 heeft de Werkgroep op enkele vragen antwoord gekregen van de ‘programmaleider mobiliteit’ dhr. M. Verheijen. Hij begeleidt het besluitvormingsproces en is op dit moment ons eerste aanspreekpunt bij de provincie.
Zijn er al besluitvormingsdata m.b.t. de N322 bekend?
‘Momenteel nog geen nieuws, ik ga intern navragen over hoe en wanneer.”
[Dit is voor ons van belang voor de timing van acties richting Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten.]
Komt de N322 op de infra-prioriteitenlijst voor 2021?
‘Nog niet bekend. Voor alle maatregelen geldt dat er bestuurlijk nog besluiten moeten worden genomen omdat daar veel geld mee gemoeid is. Er zal moeten worden geprioriteerd”
Wordt het OV verbeterd? (project ‘hoogwaardig openbaar vervoer’)
‘Voorlopig zijn de ambities voor (het dure) HOV-project in Gelderland getemporiseerd, vanwege de lagere reizigersaantallen dit jaar en waarschijnlijk ook komend jaar.’
[De file op de N322 wordt in deze studie genoemd als op te lossen knelpunt voor de buslijnen 12 en 89 tussen Druten en Nijmegen.]
Wordt de N322 betrokken bij de plannen van het rijk (2020-2026), om samen met provincies en gemeenten de fileproblemen op de A15-A50-A73 aan te pakken?
“Nee. Provincies en gemeenten participeren wel in het A50 Ewijk-Paalgraven project (ook financieel) maar daar wordt het N322-project niet in geïntegreerd.