In reactie op het artikel in de Gelderlander van afgelopen zaterdag heeft onze secretaris een brief gestuurd naar die krant. Vandaag (10 maart) is deze als ingezonden brief gepubliceerd. Hieronder treft u de volledige tekst aan.
Verbreding Maas en Waalweg leidt tot meer verkeer
In de zaterdageditie van de Gelderlander (6 maart jl.) zegt de wethouder van de gemeente West Maas en Waalweg, René Cruijssen, dat de Maas en Waalweg geen vierbaans weg mag worden. Hoogstens wil hij een licht verhoogde middenstrook en graag struiken langs de weg.
Ook komt hij terug op het gesprek dat hij met de werkgroep Maas en Waalweg heeft gehad. Daarin stelde de werkgroep dat verbreding van de Maas en Waalweg tot meer (doorgaand) verkeer en dus meer verkeersoverlast zal leiden. De wethouder zegt in het artikel zeer benieuwd te zijn naar de onderbouwing van deze stelling. Daaruit valt op te maken dat het rapport dat hem na het gesprek is toegestuurd, blijkbaar niet op zijn bureau terecht is gekomen. Na vandaag hopelijk wel.
De conclusie van het in opdracht van de Provincie uitgevoerd onderzoek is immers ondubbelzinnig, ik citeer: “To conclude, the extra lane between Druten and junction Ewijk does attract extra traffic towards the N322. In line with the earlier dynamic model 2, the static results show a shift of traffic from the A15/A50 route towards the N322 route. Other effects of the expansion of the N322 include the growth of traffic on Veesteeg and N329, both in northern direction towards the N322.”
(Het spijt me, het moest in het Engels, want het komt van een gerenommeerd internationaal werkend ingenieursbureau. De vertaling van de eerste zin: Samenvattend, de extra rijstrook tussen Druten en afrit Ewijk trekt extra verkeer richting N322.) Nieuwsgierig naar het gehele onderzoeksrapport? U kunt het (en veel meer) vinden op de website maasenwaalweg.nl