In dagblad Trouw van afgelopen zaterdag, 17 april, een opiniestuk dat ook voor de Maas en Waalweg opgaat.
Nu we langzaam hoop krijgen de covidcrisis te overwinnen, ontstaat er weer ruimte om na te denken hoe we na de vaccinatie verder gaan. Aan het begin van de crisis was dit een veelbesproken vraag. Building Back Better, klonk het overal. Er verscheen een rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) met de veelzeggende titel ‘Groen uit de crisis’. Daarin schreef de Raad dat herstel hand in hand moet gaan met verduurzaming en aanpak van de klimaatcrisis. Na de zomer verstomde de discussie vrijwel. Ten onrechte. (…)
Halsstarrig vasthouden aan een achterhaald plan
Wat zegt het Rli-rapport hierover? In het hoofdstuk over ‘emissieloze mobiliteit’ adviseert de Raad meer spreiding van mobiliteitsmiddelen. Dat betekent: minder in de auto, meer in het ov, op de fiets of wandelend. De covidcrisis heeft deze diversiteit van mobiliteit bevorderd, de overheid moet dit nu vasthouden. Zegt de Rli, kennelijk onderschreven door de regering.
Wat schreef minister Van Nieuwenhuizen alweer namens de regering? “Soms moet beleid worden aangepast als bestaande doelen of de nieuwe werkelijkheid daar om vragen.” Emissieloze mobiliteit is moeilijk in overeenstemming te brengen met verbreding van snelwegen. De ‘nieuwe werkelijkheid’ na de covidcrisis vraagt om nieuwe oplossingen. Waarom houdt zij dan zo halsstarrig vast aan haar achterhaalde plan?
Voor alle duidelijkheid: de verbreding van de A27/A12 is gebaseerd op files die tien jaar geleden ontstonden en er nu nauwelijks nog staan. Bovendien geven berekeningen aan dat twee derde van het verkeer op het knooppunt lokaal verkeer is. Dat is gezonder en beter op te lossen met ov en fiets, zegt het door de regering gedragen Rli-advies. Het fileprobleem is ook opgelost als 80 kilometer per uur op de rondweg wordt ingevoerd. Eenvoudige, goedkope én groenere oplossingen: het kan.
Een inkoppertje
Het omstreden verbredingsplan ligt nu voor laatste toetsing bij de Raad van State. Er zijn nog twee mogelijkheden om ons land en ons geld (1,5 miljard nutteloze investering) te behoeden voor een keuze die gebaseerd is op inzichten uit het verleden en minachting voor betere oplossingen die burgers, gesteund door verkeersexperts, aandragen.
De Raad van State kan doen wat hij beloofd heeft beter te doen: eerlijk toetsen, zonder bij voorbaat ervan uit te gaan dat de overheid rechtmatig handelt. Een toetsing die rekening houdt met de gegronde, billijke en rechtmatige bezwaren van burgers die door koppig vasthoudende landbestuurders niet gehoord worden.
Mocht de Raad van State opnieuw kiezen voor machtsbescherming in plaats van burgerbescherming, dan is er nog hoop op verstand tijdens de formatie. Anderhalf miljard besparen door een plan zonder draagvlak te schrappen, is zelfs voor de VVD makkelijk wisselgeld tijdens de formatie. D66 kan ermee laten zien dat het ernst maakt met de groene beloftes uit de campagne. Formateurs en partijleiders: een inkoppertje voor het oprapen.