Ingezonden brief naar de Gelderlander vandaag geplaatst
In uw krant van 8 mei betoogde de heer Harry Dillerop, gepensioneerd politie-verkeersdeskundige, dat een extra rijstrook de Maas en Waalweg een stuk veiliger zou maken. Dat zou kunnen kloppen, maar dan wordt er wel wat vergeten.
Zo wordt buiten beschouwing gelaten dat een extra rijstrook tot nog meer sluipverkeer leidt. Er zullen dan nog meer vrachtwagens door Maas en Waal denderen. Een deskundig bureau heeft dit al berekend, in opdracht van de provincie. En dan te bedenken dat nu al ruim 40% van al het vrachtverkeer doorgaand verkeer is! Veel vrachtwagenchauffeurs gebruiken de Maas en Waalweg namelijk als sluipweg voor de A15/A50. En weet u waarom? Het is 7 km korter. Daarbij realiseren zij zich niet wat de nadelen daarvan zijn voor ons Land van Maas en Waal: meer fijnstof, meer CO2, meer lawaai. En dat is toch echt iets wat veel Maas en Walers helemaal niet willen, zeker de bewoners bijvoorbeeld van de nieuwe woonwijk Het Leeuwense Veld niet.
Behalve tot meer verkeer, leidt een extra rijstrook ook tot meer rijstrookwisselingen, hogere snelheden en dus tot veel meer turbulentie. Dan schuift ook het wegprofiel verder op richting autosnelweg. Dat allemaal voelt bepaalt niet als verhoging van de veiligheid. En wat te denken van de gevolgen van de beoogde verkeerslichten bij het tankstation? Deze moeten er zeker komen, laat daarover geen enkele twijfel bestaan, maar als ze op rood staan moet er wel vanaf hoge snelheid worden afgeremd. Eerst naar 70 km/u, dan naar 0 km/u, vervolgens weer naar 100 km/u en dan, iets verderop, nog eens een keer opnieuw afremmen om de invoegers bij Deest er tussen te laten. Zelfs al ben je niet verkeersdeskundig, dan zegt het gezonde verstand dat dit de veiligheid verder onder druk zet.
Maar gelukkig is er een alternatief! Maak van de héle Maas en Waalweg een 80 km-weg en leg enkele groene middenbermen aan. Versterk het lokale karakter van de weg verder door op sommige plaatsen de bestaande groenvoorzieningen uit te breiden richting de weg, natuurlijk met in achtneming van de obstakelvrije afstand. En juist voor dit alternatief pleit de Werkgroep Maas en Waalweg (www.maasenwaalweg.nl) al geruime tijd bij de gemeentes en vooral de provincie. Kies voor de 80 km-variant, met voor de veiligheid een brede middenberm, groene aanplant en verkeerslichten bij het tankstation. Kies niet voor een extra rijstrook. Laat Maas en Waal haar natuurlijke rijkdom behouden, ook voor toekomstige generaties.
Druten, 10 mei 2021
Warner de Boer, namens Werkgroep Maas en Waalweg