Skip to content
Menu
Werkgroep Maas en Waalweg
  • Home
  • Plan Provincie
  • Onze inzet: waar wij voor gaan
  • Onze actie: wat wij al hebben gedaan
  • Informatie en observaties
  • Steun ons
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
Werkgroep Maas en Waalweg

Verbreding Maas en Waalweg úit- of áfgesteld?

Onze ingezonden brief geplaatst in de Gelderlander van 3 juni jl.

In uw editie van 22 mei was te lezen dat de provincie heeft besloten dat verbreding van de  Maas en Waalweg niet doorgaat vanwege gebrek aan financiën. Dat is goed nieuws voor de inwoners van Maas en Waal die toename van overlast door extra (sluip-)verkeer niet zien zitten. Maar de vraag is:

  • Wat heeft de provincie nu precies besloten? Zijn de plannen definitief afgeblazen of alleen uitgesteld en voor hoelang dan?
  • Komen er dan ook geen verkeerslichten bij het tankstation? In uw editie van 29 mei geeft een  verkeersexpert van de provincie zijn zienswijze op o.a.‘slimme verkeerslichten’ maar heeft het provinciale bestuur hierover al een besluit genomen?
  • Komt er ingeval van uitstel te zijner tijd een heroverweging als blijkt dat na Corona de files wegblijven? Verkeersexperts hebben sterke twijfels of verbreding in een aantal gevallen in den lande nog wel nodig is.

Nogmaals: het ambtelijk advies gaat er van uit dat tot 2030 (!) ook met de 80km-variant het fileprobleem op te lossen is, maar voor de termijn daarna niet. Dat is over 10 jaar!

“Je kunt wel borden met 80 neerzetten, maar de weg is zo ingericht dat het heel onnatuurlijk is om 80 te rijden” aldus de provinciale verkeersdeskundige. Is het daarmee terecht dat opnieuw de 80 km-variant wordt afgeserveerd? Zou je niet moeten zeggen dat, als de weg hiervoor niet is ingericht, we dat alsnog gaan doen? Want alleen zo wordt de Maas en Waalweg de weg zoals die is bedoeld, nl. een regionale weg, en tegelijkertijd een veel veiliger weg.

De provincie beweert: als we de hoeveelheid doorgaand (sluip-)verkeer niet kunnen verlagen, moeten we zorgen dat het vlot en veilig afgewikkeld wordt. Maar kunnen we dat inderdaad niet? Wordt dat niet veel te snel gezegd? Wat te zeggen van een experimenteerperiode waarin de Prins Willem Alexander-brug wordt teruggebracht van vier naar twee rijstroken, zodat hier al wordt geanticipeerd op de Maas en Waalweg die hier direct op volgt? En wat te zeggen van het aangeven ‘doorgaand verkeer Venlo en Den Bosch rechtdoor’ op de richtingborden op de A15 voor de afrit naar de brug?

Wij hebben onze vragen deze week voorgelegd aan provinciale staten en zijn benieuwd naar de reactie.

(4 juni 2021)

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klik op afbeelding voor meer informatie

Laatste nieuws

  • Vier concrete maatregelen ter bevordering van de bereikbaarheid 2 april 2023
  • Werkgroep geïnterviewd door RN7, de publieke omroep van de regio 12 maart 2023
  • Regionale samenwerking? 12 maart 2023
  • Veilig Verkeer Nederland (VVN) adviseert: Breng snelheid terug naar 60 km/uur op 80km/uur-wegen die niet optimaal veilig zijn ingericht 9 maart 2023

Nieuwsbriefarchief

> ga naar het archief

Meld u aan voor de Nieuwsbrief

Graag houden wij u via onze nieuwsbrief op de hoogte van het laatste nieuws. Meld u hiervoor aan door een mailtje te sturen naar: info@maasenwaalweg.nl

Twitter

Facebook

YouTube

©2023 Werkgroep Maas en Waalweg | Powered by WordPress and Superb Themes!