Het ziet er naar uit dat de Maas en Waalweg niet verbreed gaat worden. In elk geval de komende twee jaar niet. Wel wordt er misschien iets gedaan om de veiligheid bij het tankstation te verbeteren.
Dat blijkt althans uit de reactie (zie hieronder) van de Provincie op onze vragen [link naar onze brief]. Gelukkig maar, dat maakt het o.m. mogelijk om de effecten van het thuiswerken alsnog mee te nemen. En de te verwachten verscherping van allerlei milieumaatregelen. Maar ook de gevolgen van het bouwen van meer woningen in relatie tot bereikbaarheid.
Komt van uitstel afstel? We zijn er niet gerust op. Daarom hebben wij na ons ‘zomerreces’ besloten ons (nog) niet op te heffen en de zaak te blijven volgen. Heel graag samen met u!
In dezelfde reactie heeft de provincie toegezegd onze Werkgroep te informeren als het verbredingsproject later alsnog wordt opgestart. Ook dat de inbreng van bewoners bij de besluitvorming zal worden meegenomen. Dus niet ‘over ons, zonder ons’.
Wanneer de Provincie de draad weer oppakt, is niet duidelijk. Ook niet hoe de evt. vervolgprocedure er uit gaat zien. We gaan het volgen.
Werkgroepsleden zullen de komende maanden tijdens de ochtendspits post vatten op het viaduct in Deest. We zijn m.n. benieuwd naar het effect van thuiswerken dat in coronatijd zo’n vlucht heeft genomen. Er is nu weer een toename van verkeer maar misschien ebt dit ook weer weg. Veel werkgevers en werknemers moeten nog afspraken maken over werktijden en werklocaties.
Wij gaan dus door. Daarbij blijft uw steun en hulp noodzakelijk:
- Meld het ons als u op de Maas en Waalweg in een file terecht bent gekomen (datum, tijdstip, tijdverlies).
- Geef relevante informatie aan ons door.
- Een kleine financiële bijdrage voor m.n. het voortzetten van deze website wordt op prijs gesteld.
- Reacties en suggesties blijven natuurlijk altijd welkom.
Reactie op brief 15 juni 2021 werkgroep Maas&Waalweg
In uw brief van 15 juni 2021 vraagt u hoe het proces van besluitvorming rondom project N322 Druten-Ewijk er uit ziet. Middels deze brief geef ik antwoord op uw vragen.
Bij onze projecten werken we volgens de Omgevingsvisie “Gaaf Gelderland” en de Visie voor een bereikbaar Gelderland, dit kader is door Provinciale Staten vastgesteld op 8 juli 2020. Uitwerking van deze visies is aan Gedeputeerde Staten. Deze uitwerking doen wij samen met onze partners, dat zijn onder andere gemeenten, maar ook de inbreng die wij van bewoners ontvangen, nemen we mee in de uitwerking van projecten. Gedeputeerde Staten beoordelen of de uitwerking op projectniveau binnen de Visies past en bepalen de inzet van de beschikbare middelen. Provinciale Staten controleren de voorstellen van Gedeputeerde Staten bij de begroting en perspectiefnota.
Gegeven de beschikbare financiën zien we weinig mogelijkheden in de komende twee jaar voor de uitvoering van dit project. Wellicht wel een aantal maatregelen bij aansluiting van het tankstation indien verkeersveiligheid dit van ons vraagt. Besluitvorming over het project wordt mogelijk wanneer middelen beschikbaar komen, bijvoorbeeld vanuit een (rijks)subsidieregeling ten behoeve van verkeersveiligheid.
Realisatie van maatregelen vraagt verdere procedure, waarbij participatie met omgeving één van de onderdelen is van deze procedure. Wij begrijpen dat u graag uw inbreng wilt leveren voor dit project. We zullen u op de hoogte brengen wanneer een participatietraject start of wanneer het project is opgenomen in begroting of perspectiefnota, deze wordt vervolgens behandeld in een vergadering van Provinciale Staten. U kunt daarnaast altijd uw mening via een brief kenbaar maken aan GS of PS leden.
(14 oktober 2021)
Dank voor het voorlopig gunstige bericht. Wellicht is het zinvol om de komende tijd te blijven pleiten voor het terugbrengen van de snelheid naar 80km. De argumenten zijn legio maar in ieder geval minder file en meer veiligheid.
Is het een idee om een soort infograhic over de voor en nadelen van verbreding te (laten) maken? Is vaak veelzeggender dan tekst.