Afgelopen week werd in Dagblad Trouw een ingezonden brief gepubliceerd met als titel ‘Ziekenhuis moet toch voor iedereen bereikbaar zijn?’ Daarin werden vier concrete maatregelen voorgesteld om de bereikbaarheid te bevorderen – en niet alleen op het platteland. Het zal u niet bevreemden dat wij met instemming citeren uit deze brief.
De auteurs, Donald Pols, directeur van Milieudefensie, en Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover, begonnen hun brief met het aanhalen van een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving. Daarin is de bereikbaarheid van mensen geanalyseerd. Conclusie, heel voorzichtig, wetenschappelijk geformuleerd: “De bereikbaarheidsanalyses suggereren dat congestie op (snel)wegen in de Randstad niet de kern van het bereikbaarheidsprobleem is, maar eerder de beperkte bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets in de stadsranden, suburbane kernen en landelijk gebied”.
Ze vervolgen met:
“Het belangrijkste doel van mobiliteitsbeleid moet zijn dat iedereen essentiële bestemmingen als zorg, onderwijs, familie, natuur, werk, recreatie en cultuur kan bereiken. Dat is nu niet het geval. Bovendien moet dit met veel minder uitstoot van broeikasgassen. En dat kan ook. Wij stellen vier maatregelen voor.”
- “Zet lopen, fietsen en ov op één. Dat kan door voorzieningen zoals scholen en de dokter weer dichtbij te brengen, zowel in de stad als op het platteland. En door woningen en voorzieningen te realiseren in de buurt van ov-knooppunten. Geef de straat terug aan lopen, fietsen en spelen. Dat is gezond en goedkoop voor iedereen.”
- “Bied in alle dorpen en stedelijke buitenwijken elektrische deelfietsen en elektrische deelauto’s aan. Zo kunnen alle mensen beschikken over elektrisch vervoer, zonder de hoge aanschafkosten.”
- “Versterk het openbaar vervoer met frequente en snelle busdiensten op vrije busbanen op snelwegen en provinciale wegen, zodat automobilisten altijd een snel en duurzaam alternatief hebben. Geef bussen overal voorrang door slimme doorstromingsmaatregelen bij kruispunten. En zorg op de rustige uren en plekken waar regulier ov niet rendabel is voor een laagdrempelig en betaalbaar vraagafhankelijk vervoersysteem, zodat ook dan bereikbaarheid is gegarandeerd.”
- “Voer een progressieve kilometerheffing in voor autoverkeer. Juist de veelrijders betalen dan voor de vervuiling en noodzakelijke autoritten blijven betaalbaar.”
>>Ga voor het hele artikel naar de website van Trouw.
bron: Trouw, 30 maart 2023
Goede middag Warner.
Ik begrijp ook niet waarom de bus die wel naar Heyendaal gaat niet via het CWZ gaat. De reistijd met openbaar vervoer naar het CWZ is nu ruim 1 uur. De bus maximaal 20 minuten. Zowel mensen uit Druten, Puiflijk en Horssen kunnen hiervan direct gebruik maken.