De provincie zit klem tussen tegenstrijdige belangen: milieu, leefbaarheid, bereikbaarheid, financiën én daar bovenop ook nog eens een stagnerende landelijke politiek.
Als de provincie slim is, gaat ze werk maken van het tegengaan van sluipverkeer van de A15 d.m.v. de door ons voorgestelde ‘smart mobility’, naar voorbeeld van Zuid-Nederland – zie hierna. Daarmee slaat ze vier vliegen in één klap:
- is beter voor milieu en leefbaarheid dan een extra rijstrook
- geen last meer van soms opstropend verkeer bij Deest
- smart-mobility kost véél minder dan een extra rijstrook én, heel belangrijk,
- de provincie kan dit zelf doen en hoeft dus niet op de landelijke politiek te wachten.
Brief naar Gedeputeerde om aan te dringen op ‘smart mobility’ 24 juli
Geachte heer Ruitenberg,
Het provinciebestuur heeft in 2020 een advies laten opstellen om de doorstroming op de N322 in de gemeente Druten te verbeteren. Uit een aantal voorgelegde varianten is door het toenmalig verantwoordelijke Gedeputeerde Statenlid gekozen voor het aanleggen van een extra rijstrook. Vanwege andere prioriteiten is aan dit advies nog geen uitvoering gegeven. Volgens een grove schatting uit 2020 bedragen de kosten voor een extra rijstrook ca 10 miljoen euro. Onze werkgroep pleit voor aanpassing van deze 100 km-weg naar een 80 km-weg. Ook daarvan zijn de kosten hoog.
Het kan misschien ook ánders; minder ingrijpend en goedkoper.
Een belangrijke oorzaak van de files die af en toe op de Maas en Waalweg (N322) ontstaan, is het ongewenste sluipverkeer dat vanaf de A15 bij Beneden-Leeuwen over de Prins Willem Alexanderbrug (PWA-brug) en de N322 naar de A50/knooppunt Ewijk rijdt.
Via de N322 is de route namelijk ca 6 km korter en ongeveer 90 seconden sneller – mits er tenminste geen file is op de PWA-brug en/of N322 bij Deest. Door deze – geringe – besparing leiden diverse navigatie-apps het verkeer vanaf de A15 via de N322 naar de A50, i.c. knooppunt Ewijk. Doorgaand verkeer rijdt dus onbedoeld niet door over de A15 naar knooppunt Ewijk.
Als dit sluipverkeer, voor een groot deel vrachtverkeer, voorkomen kan worden, zal dit zeker tot verbetering van de doorstroming op de N322 leiden en veel positieve gevolgen met zich meebrengen: meer ruimte voor het lokaal verkeer – en daar is de Maas en Waalweg voor bedoeld- , minder geluidsoverlast, minder uitstoot, geen noodzaak tot kostbare aanpassingen.
Door samenwerking van de wegbeheerders en ontwikkelaars van navigatiesystemen kan het sluipverkeer aanzienlijk worden verminderd, mogelijk zelfs geheel worden voorkomen. In dit verband wijzen wij u op bv. een mobiliteits-samenwerkings- en innovatietraject in Zuid-Nederland. Zie hun website: https://www.smartwayz.nl/.
Wij geven u een samenvatting van het deel dat handelt over navigatiesystemen:
In Zuid-Nederland wordt sinds 2016 samengewerkt tussen Rijkswaterstaat, RWS, provincies, gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen aan slimme mobiliteitsoplossingen onder de naam Project SmartwayZ.NL
Eén van de thema’s betreft het samenwerken met de bedrijven achter de navigatiesystemen. De gegevens in navigatie-apps veroorzaken soms onwenselijk gebruik van wegen. Daarom werkt men aan een gezamenlijk dataplatform om data over bv. ongewenste sluiproutes en opstoppingen te delen. Gemeenten die weten hoe, lossen dit handmatig op met serviceproviders als Google en TomTom. Een landelijk initiatief onder het ministerie van I&W moet dit stroomlijnen. Een voorbeeld van een lopende proef in Zuid-Nederland: zodra het te druk wordt, krijgen gebruikers van Flitsmeister en Waze een melding in de app of navigatiesysteem. De melding verschijnt zowel bij het invoeren als bij het naderen van de bestemming.
Meer informatie treft u aan via deze link: https://stadszaken.nl/artikel/4431/navigatie-apps-veroorzaken-onwenselijk-gebruik-wegen-dataplatform-kan-oplossing-zijn.
Wij dringen er bij u op aan om deze ‘smart-mobility’’ in uw toekomstige afweging mee te nemen. Het biedt immers veel mogelijkheden om verkeersstromen slimmer en goedkoper te sturen én om extra aanslagen op milieu en leefbaarheid te voorkomen.
Reactie Provincie 27 juli
In antwoord op uw mail aan onze gedeputeerde Klaas Ruitenberg over de N322 kunnen we u het volgende meedelen.
We danken u voor het meedenken om de doorstroming en veiligheid op de N322 te verbeteren door het gericht inzetten van data. U verwijst daarbij naar de website van Smartwayz waarin mogelijkheden worden genoemd om sluipverkeer te weren.
We zijn bekend met de activiteiten van Smartwayz en andere organisaties in Nederland waarin wegbeheerders samenwerken. Ook in de regio Arnhem-Nijmegen werken we als wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten) samen om de reiziger de juiste informatie te geven voor te maken keuzes wat vervoerwijze, vertrektijdstip en route. We stellen informatie over onze wegen ook als open data beschikbaar zodat service providers deze kunnen gebruiken. Ook stellen we bij voorbeeld voorkeursroutes voor vrachtverkeer beschikbaar als open data. Dit gebeurt door het Regionaal Verkeers Management Team, waarin de verschillende wegbeheerders zitten.
In de regio Arnhem-Nijmegen werken we samen met serviceproviders in het landelijk project VM-Ivra (waar ook in de door u opgenomen link naar wordt verwezen) waarbij slimme toepassingen worden ontwikkeld zoals vooraankondigingen bij wegwerkzaamheden, omleidingen bij incidenten en maatschappelijk verantwoorde alternatieve routes bij werkzaamheden en evenementen.
Daarnaast worden landelijk proeven uitgevoerd om sluipverkeer te voorkomen door vermijdbare locaties (zoals schoolzones) mee te geven aan de serviceproviders. We kunnen serviceproviders niet dwingen om informatie van wegbeheerders over te nemen maar we zien steeds vaker dat de serviceproviders de verstrekte informatie gebruiken richting gebruikers van apps.
We proberen op deze manieren de reiziger in het geval van verwachte doorstromingsproblemen (wegwerkzaamheden, incidenten, evenementen) de beste opties te laten geven (via de serviceproviders). Het is echter bijzonder moeilijk om ook voor te laten schrijven dat alle doorgaand verkeer structureel gebruik moet maken van de routes over de Rijkswegen, en niet langer over de N323/N322 (als by pass). Dat is nu nog een keuze die aan de reiziger wordt gelaten.
We zullen uw vraag over routekeuzes en de mogelijke effecten voor de N322 voor een nadere analyse voorleggen aan het eerder genoemde Regionaal Verkeers Management Team. We zullen u bericht sturen als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn te melden.
Met vriendelijke groet,
Carl Bieker, Regiocoordinator Mobiliteit
Onze reactie op de reactie
Mijnheer Bieker,
Allereerst dank voor uw snelle en uitgebreide reactie. Goed om te vernemen dat ook de provincie Gelderland data-sturing inzet, o.a. met VM-Ivra. Ik begrijp dat u de serviceproviders niet dwingend regels kunt voorschrijven.
Fijn dat u het sluipverkeer op de N322 gaat voorleggen aan uw RVMT.Verzoek van onze Werkgroep: Graag horen wij de uitkomst met toelichting van de analyse van uw RVMT. Oók als dat onverhoopt niet tot nieuwe ontwikkelingen leidt.
Een gedeeltelijke vermindering immers van het sluipverkeer op de N322 tijdens drukke ochtendspitsen leidt al tot – betere ontsluiting voor inwoners en bezoekers van Maas en Waal- minder aantasting van milieu en leefbaarheid en – maakt (dure) aanpassingen aan de infrastructuur overbodig.
Andere oplossingsrichtingen bv:- licht-borden op de A15 die bij opstropend verkeer op de PWA-brug of de N322 bij Deest, rechtdoor over de A15 en A50 verwijzen.- op de borden boven de A15 bij de afslag Beneden-Leeuwen de rijrichting naar Nijmegen te wijzigen en dit verkeer rechtdoor te verwijzen over de A15.Benieuwd naar de uitkomst van de analyse van het RVMT.
Complimenten voor de wijze waarop jullie te werk gaan. Mijn vrouw en ik zijn het er helemaal mee eens.
Even los hiervan. Wij vragen ons wel af waarom er niet verwezen wordt naar alternatieven als de N322 ‘s ochtends vanaf Deest vastloopt. Uit eigen ervaring kiezen wij ervoor om de Van Heemstraweg tot aan Nijmegen aan te houden. Dit is vooral goedkoper bij gebruik van een hybride auto.
Voorts is er de optie om richting Nijmegen via de parallel gelegen Kooistraat naar de Betenlaan en Ficarystraat en Schoenaker (N847) te rijden. Richting Wijchen enz. Dan kun je in elk geval doorrijden😉.
Of, vanuit Druten, voor de elektrische fiets kiezen. Veel gezonder.
Heel veel succes verder.
Cees Langen