Informatiepositie Werkgroep
Mevrouw Jongman, teammanager Mobiliteit bij de provincie, beloofde in haar brief van 24 juli 2023 om onze Werkgroep op de hoogte te brengen wanneer een participatietraject ging starten of wanneer het project werd opgenomen in begroting of perspectiefnota. Daarom waren we verbaasd dat we onlangs uit de media moesten vernemen dat er mogelijk extra geld komt om ook “de Maas en Waalweg aan te pakken”. Op 19 oktober vroegen we haar daarom naar de stand van zaken en of we ons alvast moesten voorbereiden op een actieve inbreng bij het op te starten participatietraject.
We verwachten binnenkort een reactie.
Sluipverkeer verminderen door samenwerking met navigatie-app ontwikkelaars
Op 24 juli 2023 wees de Werkgroep de gedeputeerde mobiliteit dhr. Ruitenberg op een samenwerkingsverband in Zuid-Nederland tussen wegbeheerders en navigatie-app ontwikkelaars. Daarbij wordt o.a. gekeken naar wenselijke routes van doorgaand verkeer om woongebieden te ontzien.
De vraag is door hem ter beoordeling voorgelegd aan een ‘analysegroep’ bij de provincie. Recent vroegen wij hem om de resultaten daarvan.
Wij zijn benieuwd naar de reactie.
Wethouder Druten wijzen op zijn brede verantwoordelijkheid
In een artikel in De Gelderlander van 9 sept. jl. pleitte wethouder Thoonen van de gemeente Druten enthousiast voor verbreding van de Maas en Waalweg (‘hartstikke mooi’). Wij wezen hem er op 19 okt. jl. per brief op, dat een flink deel van de inwoners van Maas en Waal tegen verbreding is en vóór een 80 km-weg, en dat hij dit volledig negeert. En dat zijn verantwoordelijkheid breder is dan alleen mobiliteit, nl. ook openbare ruimte, recreëren, toerisme, duurzaamheid en milieu.
Dit was, samengevat, zijn reactie:
“Als gemeente kijken wij wel breder dan alleen de Maas en Waalweg. Dan zal u ook zien dat verlaging van de snelheid op de Maas en Waalweg verregaande consequenties heeft waaraan niet direct gedacht wordt.
[Vermoedelijk doelt Thoonen er hier o.a. op dat verkeer dan mogelijk uitwijkt naar de oude Van Heemstraweg].
Uw redenatie dat verlaging van de snelheid minder verkeer aantrekt, lijkt een interessante gedachte, maar is helaas niet geheel de realiteit. Nogmaals dank voor uw inbreng. Ik neem deze zeker ook mee in het overleg dat wij een dezer dagen met de gedeputeerde hebben.”
De wethouder legt zich er a. wel erg snel bij neer dat het onmogelijk is om het sluipverkeer vanaf de A15 te verminderen en b. schiet hij in de oude reflex van ‘meer asfalt’.
Steeds als ik ingehaald word op de N322 besef ik:
de ernstige ongelukken zijn niet aan de weg te wijten, maar aan de onverantwoordelijke chauffeurs.