Op 20 december wensten wij u Fijne feestdagen en gaven wij alvast een vooruitblik op onze eerste acties in het nieuwe jaar. Wij gingen er daarbij van uit pas in het nieuwe jaar wat te horen te krijgen vanuit de Provincie.
Geheel onterecht, zo bleek een dag later. Op 21 december kregen wij toch nog een reactie vanuit de Provincie. We hadden duidelijk buiten de heer Bieker gerekend. U treft zijn inhoudelijke reactie hieronder integraal aan.
Ook treft u hieronder de brief aan met onze dank en enkele kanttekeningen die wij hem gisteren hebben gemaild. Daarin zoomen wij in:
- op de inzet van navigatie-apps;
- denken we mee met enkele oplossingsrichtingen voor de doorstroming op de N322;
- benoemen we het risico als je uitsluitend verkeersexperts met het thema ‘mobiliteit’ op pad stuurt.
Reactie Provincie
Datum: do 21 dec 2023 om 16:57
Onderwerp: uw aanvullende vragen over de N322 en stand van zaken N322Geachte heer de Boer,
We hebben uw aanvullende oplossingsrichtingen gericht aan onze gedeputeerde Klaas Ruitenberg inzake het sluipverkeer op de N322 nader bestudeerd. Daarnaast hebben we nog aanvullende informatie over de N322. Mogelijk heeft u ook daarover nog in de pers mededelingen aangetroffen (in concreto: een kort interview met onze gedeputeerde over verkeersveiligheid, waaronder ook de situatie op de N322, op 9 december jl in de regionale pers).
- Verkeersstromen sturen?
We onderschrijven met de werkgroep dat N322 tussen de Prins Willem Alexanderbrug en knooppunt Ewijk een aantrekkelijke route is voor doorgaand (vracht)verkeer. Met name voor vrachtverkeer is het in reistijd korter dan via de hoofdwegenroute A15/A50. Met de aanleg van de rondweg Beneden-Leeuwen in 2011 is een aantrekkelijke alternatieve route ontstaan tussen de A15 en de A50/A73. Daarom is bij de aanleg van de rondweg bewust gekozen voor een verkeersregelinstallatie op de Veesteeg om enigszins de verkeersstromen te kunnen doseren/sturen op dit traject. Gelet op het ruime profiel en het doorgaande karakter van de weg, blijft het echter lastig om de reistijd op dit traject enigszins te beïnvloeden.
Uw oplossingsrichtingen ten aanzien aanpassingen in bewegwijzering op het dynamisch informatiepaneel en ANWB-bebording langs de A15 hebben we besproken met Rijkswaterstaat als beheerder van de autosnelweg.
Het dynamisch informatiepaneel wordt al enige tijd niet meer ingezet door Rijkswaterstaat voor het actief sturen van verkeerstromen bij stremmingen op de A15. Met de opkomst van digitale verkeersinformatiediensten zoals Flitsmeister en Google investeren we als wegbeheerders steeds meer in die nieuwe ontwikkeling op het gebied van het digitaal aanbieden van actuele verkeersinformatie naar de weggebruiker voor een optimale routekeuze. In onze eerdere reactie heeft u daarover reeds informatie ontvangen.
Uw voorstel ten aanzien van het wijzigen van de statische ANWB-bebording langs de A15 ter hoogte van de aansluiting met N323 hebben we besproken met Rijkswaterstaat. Het landelijke bewegwijzeringsbeleid schrijft voor om ter hoogte van afritten altijd de eerstvolgende afrit aan te geven. Dit geeft meer duidelijkheid naar de weggebruiker in plaats van repeterend een grotere plaats aan te gegeven langs de route bij elke afrit. Op de A15 ter hoogte van afrit Beneden-Leeuwen rijdt bijvoorbeeld ook veel verkeer met een bestemmingen in noordelijke richtingen zoals Arnhem, die niet richting Nijmegen rijden.
Naast de sturing via actuele digitale verkeersinformatie zien wij geen aanvullende mogelijkheden ten aanzien van bebording langs of verdere doseringen op de route om het doorgaande verkeer op de Maas en Waalweg verder terug te dringen.
- Verkeersveiligheid en doorstroming op de N322.
Er is op 9 november een bestuurlijk overleg geweest met de wethouders van gemeenten Druten, Wijchen en Beuningen over de situatie op de N322, mede naar aanleiding van de recente ongevallen. Onze gedeputeerde heeft daarbij aangegeven dat we rond maart 2024 naar de genoemde gemeenten (en daarbij ook West Maas en Waal) terugkomen met een voorstel voor korte en lange termijn voor de N322.
Een korte termijn oplossing wordt nu uitgewerkt, samen met de politie en ons wegendistrict. Deze maatregel is gericht op meer verkeersveiligheid op het traject (in het bewuste krantenartikel wordt gesproken over bv ribbelstroken op de groene middenberm). De aan te brengen maatregel moet ook een lange termijn maatregel niet onmogelijk maken.
We zijn verder in afwachting van de resultaten van een studie waarin doorstroming op en capaciteit van de weg tot aan 2035/2040 is geschetst, op basis van zowel een 80 km als een 100 km variant. We betrekken deze resultaten bij een verdere afweging van mogelijke maatregelen (voor de langere termijn).
Ik hoop u hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd. Zo gauw het mogelijk is melden we ons met meer informatie.
Met vriendelijke groet,
Carl Bieker,
Regiocoordinator Mobiliteit
Onze brief naar Provincie
De brief met onze dank die wij de heer Bieker gisteren hebben gemaild, geven wij hieronder ook integraal weer.
Druten, 15 januari 2024
Geachte heer Bieker,
Hartelijk dank voor uw inspanningen en het delen van de uitkomsten daarvan met ons.
Het is goed om te lezen dat de provincie snel maatregelen neemt om ernstige ongevallen op deze 100-km weg te voorkomen. En mooi dat wegbeheerders de informatievoorziening voor weggebruikers optimaliseren/digitaliseren.
Om geen misverstanden te laten ontstaan over inzet, vermelden wij deze eerst nog even:
Wij willen Maas en Waal haar eigenheid, haar natuurlijke rijkdom laten behouden. Het moet een streek blijven waar het goed en prettig wonen en werken is. En aantrekkelijk voor bezoekers, om te wandelen, te fietsen en te verblijven.
Wij zijn vóór…
- … een gezonde leefomgeving in Maas en Waal.
- … (relatieve) rust in Maas en Waal.
- … het bijzondere landschap van Maas en Waal.
- … kortom, een aantrekkelijk Maas en Waal.
Wij zijn tégen…
- … meer asfalt, want dat trekt extra (sluip-)verkeer aan en dan schiet het nog niet op. En dat gaat bovendien ten koste van natuur, landschap en leefbaarheid (geluid, fijnstof). Niet doen dus. Géén verbreding N322.
Wij gaan voor…
- … handhaving van de huidige Maas en Waalweg als een eenbaansweg met twee rijstroken.
- … invoering van een maximum snelheid van 80 km/uur.
- … versterken van het karakter van de weg als regionale weg door aanplant van bomen en struiken en aanpassing wegindeling.
- … veilig maken van de verkeerssituatie bij tankstation ter hoogte van Afferden.Onze inzet is primair
Dat in het algemeen. In deze reactie zoomen wij in op:
- de inzet van navigatie-apps;
- denken we mee met enkele oplossingsrichtingen voor de doorstroming op de N322;
- benoemen we het risico als je uitsluitend verkeersexperts met het thema ‘mobiliteit’ op pad stuurt.
Navigatie-apps/-ontwikkelaars.
Bij verkeersinformatie en -routering spelen commerciële navigatie-apps een belangrijke en niet meer weg te denken rol. We hebben daarover aan u de volgende vragen:
- Wie is ‘de baas’ over de wegen in ons land, wie heeft de zeggenschap? Zijn dat de (commerciële) app-ontwikkelaars of zijn dat de eigenaren van de wegen, i.c. het bestuur, namens hen de wegbeheerders?
- Wie voert de regie en bepaalt welke weggebruikers op welke wegen op welk moment in welke richting mogen rijden?
- Anders gezegd: hoe verhouden de wegbeheerders en de app-ontwikkelaars zich tot elkaar? En hoe geven zij dit vorm?
Kunt u daarover iets zeggen?
Navigatie-apps werken ééndimensionaal.
Het zijn commerciële partijen die zich uitsluitend richten op ‘hoe komt een weggebruiker zo snel mogelijk van A naar B’. (Sommige apps geven ook aan op welke route de minste brandstof nodig is, prima). Echter, ongevallencijfers, leefbaarheid, natuur, overlast, milieu e.d. blijven buiten beschouwing.
Indien navigatie-apps breder zouden kijken dan alleen zo snel mogelijk rijden van A naar B, dan zou de N322 als lokale ontsluitingsweg niet als alternatief voor de A15 worden aangeboden en zou doorstroming geen knelpunt zijn.
De N322 zou alleen ingeval van incidenten op de A15 als alternatief worden aangeboden.
Bovendien hoefde er dan niet over miljoenen kostende oplossingen met negatieve nevenaffecten te worden nagedacht om doorgaand (inter-)nationaal verkeer op de A15 te behagen met een 6 km kortere by-pass over de N322. Daarvoor is de N322, een lokale ontsluitingsweg, niet bedoeld. Op de A15 is plaats genoeg.
Wij geven de volgende maatregelen in overweging:
In opklimmende volgorde qua zwaarte, de zgn. ‘ flexible response’. De drie trappen zijn (kort gezegd):
- Navigatie-app-ontwikkelaars opdragen om de N322 niet meer standaard als alternatief voor het doorgaande verkeer over de A15 aan te bieden. Alleen ingeval van incidenten op de A15 mag de N322 worden aangeboden. Het effect op de N322 monitoren en als dit onvoldoende soelaas biedt:
- Handhaaf de status quo op de N322, doe niets. Accepteer de 5-8 minuten vertraging tijdens drukke ochtendspitsen. Mocht de vertragingstijd toenemen dan zullen de navigatie-apps automatisch de A15 als voorkeursroute gaan aanbieden.
- Op de N322 vertragingsfactoren inbouwen om de weg onaantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. Met bijv. een VRI of rotonde bij het tankstation t.h.v. Afferden en snelheidsverlaging van 100 naar 80 km/u, in lijn met het eerste tracé vanaf de PWA-brug.
N.B. De verbredingsvariant gaat nóg meer verkeer veroorzaken en leefomgeving en milieu nog verder aantasten.A50.
Indien Provincie en RWS de huidige stagnatie bij en na knooppunt Ewijk in zuidelijke richting als belemmering zien voor doorstroming op de A15, wijzen wij op de verbredingsplannen voor de A50.Voorgenomen studie met als horizon 2035-2040.
Ook in 2020 liet de provincie een studie doen (horizon 2030). Dergelijke onderzoeken worden door uitgevoerd door op mobiliteit gerichte experts en bureaus en neigen sterk naar een ééndimensionale benadering. Hoe kom ik zo snel mogelijk ‘van A naar B(eter)’. Zaken als leefbaarheid, natuur, milieu, landschap, overlast zijn aspecten die weinig gewicht in de schaal leggen. Leven bestaat uit meer dan alleen wegverkeer.
De Werkgroep vraagt daarom om een breder samengestelde onderzoeksgroep. Dat bepleiten wij overigens ook voor andere ondersteunings- en klankbordgroepen die betrekking hebben op aanleg en verandering van wegen.
Tot zover.
De Werkgroep is benieuwd naar uw reactie ten aanzien van de zeggenschap over digitale sturing van het verkeer, over de ‘ flexible response’ aanpak en samenstelling van uw onderzoeksgroep.
Hoogachtend,
W.O. (Warner) de Boer, voorzitter werkgroep Maas&Waalweg