Onze eerste informatie – en ontmoetingsavond gisteravond, 6 november, was zondermeer een succes. Niet zozeer door het aantal deelnemers, als wel door het levendige gesprek dat zich ontspon. En natuurlijk door de interessante, totaal onbekende invalshoeken waarop wij door de gastspreker werden gewezen.
(lees onder de afbeeldingen verder)
Warner, als voorzitter van de werkgroep, schetste kort de stand van zaken en vertelde hoe de werkgroep verder denkt te gaan.
Precies zoals het de bedoeling was, kwamen er spontaan allerlei reacties, suggesties en aandachtspunten naar voren:
- Werken de onlangs aangebrachte ribbels en reflectoren wel? Wordt dat onderzocht? (Werkgroep zal navraag doen bij de provincie.)
- Zouden uitwijkplekken niet kunnen helpen om ambulances en hulpdiensten beter doorgang te bieden?
- Kan het invoeren van 80 km, extra stoplichten en extra beprijzing leiden tot een andere route van de navigatiesystemen en mogelijk tot minder doorgaand vrachtverkeer?
- Zal het doortrekken van de A15 geen gunstige uitwerking op de MW-weg hebben? – zo op het eerste oog niet maar beprijzing van vrachtauto’s op snelwegen kan dit nog beïnvloeden.
- In de krant wordt melding gemaakt van veel ongelukken, maar klopt dat verhoudingsgewijs wel met het aantal voertuigen? Er rijden zo’n 30.000 voertuigen per werkdag, meer dan een half miljoen voertuigbewegingen per jaar.
- Een extra rijstrook (busbaan) richting Nijmegen voor alleen het OV en hulpdiensten is voor velen een wenselijke optie.
- Een extra rijstrook richting Nijmegen voor al het verkeer, zoals de Provincie zich dat voorstelt, lijkt een schijnoplossing want dezelfde voertuigen moeten ook weer terug.
- Om filevorming door het invoegend verkeer bij Deest te voorkomen, is een doseringsverkeerslicht en/of langere invoegstrook ook een mogelijkheid .
- Geen van de aanwezigen vindt de huidige files een probleem. En als er al een file is, is die doorgaans van korte duur (ongelukken daargelaten).
- Vergeet in elk geval niet de invloed van de economie en de werkgelegenheid op het verkeersbeleid, waar zeker de wethouders in beide gemeentes hun oren vaak naar laten hangen. Blijf dus de plaatselijke politiek benaderen.
- Een middenberm bij het tankstation zoals je dat je op meer plaatsen ziet, kan de veiligheid en de doorstroom bevorderen.
- De meeste navigatiesystemen maken geen onderscheid tussen personenwagens en vrachtwagens.
- Voor de fileobservaties geeft het ANWB-systeem het beste inzicht.
Het hoofdonderwerp van de avond was de vraag: “Waarom kiest veel vrachtverkeer voor de Maas-en-Waalweg? Welke rol spelen navigatiesystemen hierbij een rol?” Die vraag heeft de werkgroep voorgelegd aan Hein Thijssen, die zich beroepsmatig bezig houdt met dit onderwerp. En dat was te merken.
Helder en duidelijk gaf hij ons inzicht in waarom het vrachtverkeer (ook) in Maas-en-Waal sterk is toegenomen, al werd wel een kanttekening gemaakt bij de term ‘doorgaand’ verkeer. Er zijn immers vrachtwagens die wat afleveren bij een winkel in bijv. Druten en vervolgens doorrijden naar een winkel in Nijmegen – zijn deze dan wel of geen doorgaand verkeer?
Het afschaffen van de tol op de PWA-brug en later het nieuwe N322 wegvak bij Leeuwen blijkt de belangrijkste oorzaak te zijn van het sterk groeiend vrachtverkeer door Maas-en-Waal. Daarnaast dragen het beperkt aantal bruggen voor het noord-zuidverkeer in combinatie de centrale ligging van Maas en Waal én de sterke bevolkingsgroei van de afgelopen jaren (bevoorrading winkels, afvoer afval) sterk bij aan het toenemend vrachtverkeer. Bovendien spelen navigatiesystemen specifiek voor vrachtwagens wel degelijk evenzeer een grote rol. Deze worden nl. gevoed met veel meer data dan je op het eerste gezicht zou denken. Naast tijdswinst en brandstofbesparing zijn dat bv. vertragingen elders op het traject, de time-slots van bedrijven waar afgeleverd moet worden, (vermindering van) uitstoot, milieuzones e.d.. Zelfs met de toltarieven in de buurlanden wordt rekening gehouden. Zo worden diverse internationaal rijdende vrachtwagens zo lang mogelijk via N322 en A73 naar Duitsland geleid om tol uit te sparen. Elke besparing is er één, de marges voor de transporteurs zijn nl. klein.
Interessant en terecht was ook, dat hij uitzoomde en de problematiek wat breder trok dan Maas-en-Waal. Verminderen van de uitstoot hier, zo merkte hij op, leidt tot vermeerdering elders. Bovendien is te verwachten dat het verkeersaanbod zal blijven groeien.
Afsluitend toonde Hein met een grote knipoog het enige waarmee het doorgaand vrachtverkeer flink kan worden teruggebracht, nl.:
>>Download hieronder de presentatie van Hein Thijssen (met hartelijke dank aan de auteur!!!)