In de laatste Dorpskrant Puiflijk stond een interview met onze werkgroep. Naar aanleiding daarvan vroeg de redactie van de krant wethouder Ronald Thoonen (verkeer en vervoer) naar het actuele standpunt van de gemeente Druten rondom de verbredingsplannen van de Maas en Waalweg. Zijn antwoord treft u hierboven aan.
U begrijpt dat dat bij ons tot grote verontwaardiging en onbegrip leidde. In een open brief aan de wethouder hebben wij ons ongenoegen geventileerd:
OPEN BRIEF
Druten, 8 februari 2025
Geachte wethouder Thoonen,
“De provincie wil de Maas en Waalweg verbreden van twee naar vier rijstroken tussen Druten en knooppunt Ewijk. Twee rijbanen vanuit Druten richting knooppunt Ewijk en twee rijstroken tussen Knooppunt Ewijk en afslag Deest. Tussen de rijrichtingen komt een middenberm”
Uit dit citaat overgenomen uit Dorpskrant Puiflijk van december jl. menen wij te mogen opmaken dat u en het gehele College voorstander zijn van een vierbaans Maas en Waalweg tussen Druten en Ewijk. Ook dat u een sterke lobby in die richting voert.
Realiseert u zich echter wel wat dat tot kwalijke gevolgen kan hebben?
U maakt daarmee en met veel andere beleidsinitiatieven van het Land van Maas en Waal één groot industrieterrein, u maakt het Land van Maas en Waal kapot.
Uitdijende industrieterreinen, horizon bedervende blokkendozen, zonnevelden in weilanden in plaats van op daken, zandafgravingen met granulaatdumpingen.
Daar bovenop wilt u nu ook nog van de Maas en Waalweg (N322) een snelweg maken! Wie durft er dan nog te spreken van “ons mooie land van Maas en Waal”?
U wilt meer toerisme, een beter OV, fietspaden, een duurzamer milieu; bouwend Nederland zit op slot vanwege stikstofproblematiek; op rijkswegen en in steden worden snelheidsbeperkingen en wegversmallingen ingevoerd.
En ú pleit voor een snelweg!?…. Tja….. nóg meer sluipverkeer van de A15, snelheid gaat omhoog, meer lawaai, meer uitstoot, maar steeds minder Land van Maas en Waal. U handelt volkomen in strijd met alle problemen waar we voor staan in dit tijdperk.
Dat aan de onveiligheid iets gedaan moet worden is zeker, maar dat kan ook anders. Maak er een 80-km weg van met groeneilanden in het midden, met begroeiing in de berm en – en daar zijn we het roerend met u eens – zet verkeerslichten bij het tankstation. Veiliger en op deze manier werp je ook barrières op tegen toenemend sluipverkeer vanaf de A15. Twee vliegen in één klap.
U begrijpt: wij dringen er bij u op aan om pleidooien voor een autosnelweg van Druten naar Ewijk te staken en te gaan voor de aanpassing van de Maas en Waalweg als een regionale ontsluitingsweg (80 km., her en der groene middenbermen en uitwijkstroken, tegengaan van ‘polderblindheid’ door bijv. aangepaste beplanting langs de weg, enz.).
Tot slot: heeft u de inwoners van Maas en Waal weleens naar hun mening gevraagd?
Wij zijn uiteraard benieuwd naar uw reactie en zijn uiteraard graag bereid tot een toelichting op dit schrijven.
Werkgroep Maas-en-Waalweg