Op 24 januari plaatsten wij de oproep: Wat zou volgens jou moeten worden gedaan om de Maas en Waalweg veiliger te maken? Dit naar aanleiding van een triest, dodelijke ongeluk een paar dagen eerder. Ruim 20 personen hebben gereageerd – waarvoor hartelijk dank!
Samenvatting van de ingekomen reacties (in volgorde van aantal keren genoemd)
- Voer 80 km/uur in: Nagenoeg alle reageerders stelden deze maatregel voor. Eén wilde zelfs nog verder gaan en stelde 70 km voor.
- Zorg voor minder vracht-/sluipverkeer: Daar worden verschillende mogelijkheden voor genoemd, zoals aanpassing routerplanners, stoplichten of rotonde bij tankstation, verlaging maximumsnelheid en stoplichten Beneden-Leeuwen vaker/langer op rood zetten. Heel drastisch was een voorstel voor een verbod op vrachtverkeer en het weer invoeren van tol (alleen voor doorgaand verkeer).
- Pas het karakter van de weg aan: Plant bomen en struiken langs de weg zodat deze een meer regionaal, landelijk karakter krijgt. Helpt ook tegen ‘polderblindheid’.
- Breng een middengeleider/middenberm aan: Daarbij wordt wel telkens gewezen op de noodzaak van uitwijkmogelijkheden voor hulpdiensten, bijv. door verbreding met een halve vluchtstrook: “Het is wel zo dat hulpdiensten (ambulance, brandweer, politie) de bewoners wel snel moeten kunnen bereiken dus een echte rijbaanscheiding is geen optie.” Een aparte rijbaan voor hulpdiensten en openbaar vervoer zou, zoals iemand voorstelde, een oplossing kunnen zijn, minimaal richting Nijmegen.
- Beïnvloed het rijgedrag: Concreet wordt gedacht aan waarschuwingsborden m.b.t. gebruik mobiele telefoon, inhalen en ‘gevaarlijke weg’.
- Maak situatie bij tankstation veilig: Daarbij wordt m.n. gedacht aan stoplichten, maar ook aan een rotonde.
- Handhaaf: Een paar keer wordt gewezen op de noodzaak van handhaving.
- Diversen: Leg geluidswal aan met daarachter bomen en struiken. Kijk naar oplossingen elders, bijv. de 2-baansweg Zwolle–Kampen.
In het algemeen, zo merkte iemand op, is “het een feit dat op N-wegen meer en ernstige ongevallen gebeuren dan op A-wegen. Is het op de Maas en Waalweg extreem vaak? Ik heb geen cijfers gezien die dat staven. Wel is er overeenstemming over dat de weg op zich geen schuld heeft maar de weggebruiker.”
Een eerste reactie van de Werkgroep op uw reacties
- Allereerst nogmaals: dank voor jullie reacties.
- De meest voorgestelde verbeteringen sluiten volledig aan bij onze inzet tot nu toe: 80 km/uur, tegengaan doorgaand vrachtverkeer, aanpassing karakter van de weg (regionale ontsluitingsweg) en verkeerslichtinstallatie (of rotonde) bij tank station.
- Voor het aanpassen van routerplanners hebben we ook meermaals aangedrongen. Wel is ons gebleken dat dat nog niet zo eenvoudig is. Zie het verslag van de bijeenkomst hierover op 6 november 2024.
- De andere gedane suggesties gaan we intern verder bekijken. U hoort nog van ons.