Toe we vanmorgen de Gelderlander[1] onder ogen kregen, wisten we niet wat we zagen: ‘Maas en Waalweg wordt veiliger door aanpassing’. Tussen knooppunt Ewijk en Druten komt een ‘fysieke scheiding’ tussen de rijrichtingen, een vangrail of een constructie van beton. Plus een extra rijbaan van Druten (of Deest) naar Nijmegen. Als uit de hoge hoed nu ineens toch. Niet te geloven?! Je zult er moedeloos en cynisch van worden.
Ondanks:
- De in september van het vorig jaar nog aangebrachte ribbelmarkeringen en reflectoren.
- De uitspraken van gedeputeerde Ruitenberg in de Gelderlander van begin dit jaar[2]:
- geen geld: “voor de hele provincie Gelderland 32 miljoen euro beschikbaar, terwijl voor maatregelen op de Maas en Waalweg 26 tot 30 miljoen euro nodig is.”
- de weg voldoet: “Ook zeggen ambtenaren binnen de provincie terecht dat de weg voldoet aan alle verkeerskundige eisen.”
- ongevallen vaak gevolg van gedrag weggebruikers: “Als er een dode valt, wordt er snel gekeken naar de weg en hoe die eruit ziet. Wat we vergeten is dat de ongevallen vaak het gevolg van gedrag zijn. Het kan ook gebeuren dat iemand niet goed wordt op de weg.”
- Het laatste dodelijk ongeluk waarnaar in het betreffende artikel wordt verwezen, is niet het gevolg van de weg, maar helaas: “volgens de politie een noodlottig ongeval waarbij geen sprake was van alcohol-of drugsgebruik”.[3]
- De verzekering van de betrokken ambtenaren van de Provincie er de komende jaren geen geld is: “De maatregelen die volgens ons noodzakelijk zijn op de N322 kosten vele miljoenen euro’s en dat geld is er de komende jaren niet.”[4]
- De meerdere malen gedane toezegging ons en andere bewoners tijdig bij de plannen te zullen betrekken: “Zodra er meer duidelijkheid komt over de financiële haalbaarheid van plannen voor de N322 is ook het moment gekomen om meer stakeholders te betrekken. Het informeren van omwonenden en participatie met omwonenden is dan uiteraard onderdeel van onze aanpak.”[5]
U begrijpt dat we met stomheid zijn geslagen én teleurgesteld. Zo maar ineens blijken eerdere uitspraken en mooie beloftes de prullenbak in te kunnen!
Toch:
- We gaan door. Mogelijk is het voornemen nog niet definitief.
- Wat verder? Wat vindt u: protest? andere inzet? stoppen? > geef hieronder uw reactie.
[1] de Gelderlander, 22 mei 2025
[2] de Gelderlander, 23 januari 2025
[3] idem
[4] Voor het laatst nog in september van vorig jaar
[5] idem
Inderdaad onbegrijpelijk!
Ik dacht dat iedereen het erover eens was om het voorlopig bij de laatste voorziening/ aanpassing te laten.
Zie de verwijzingen 2-3-4 en 5 hiervan.
Mijn ideeën:
Is het mogelijk om gebruikers van de weg te gaan belonen zoals elders in de provincie? En dan bedoel ik de auto’s en motoren richting A73 en A50. De opbrengst hiervan besteden aan een goed doel.
Hoe kan er een einde komen aan het sluipverkeer richting A73 en A50.
De A50 richting het zuiden staat veel te vaak vast. Mede daardoor is er op de M&W-weg vaak langzaam rijdend verkeer en nauwelijks of slechts korte file. (De mensen zijn hier al lang aan gewend.)
Wat doet Rijkswaterstaat daaraan?
Zoals ik al eerder aangaf is de vraag; Ten gevolge van welke oorzaken hebben de ongelukken plaats gevonden? Natuurlijk is elk ongeval ongewenst maar wat waren de oorzaken? En welke maatregelen zijn proportioneel om dat op te lossen? Laten we hopen dat de juiste oplossingen bij de problemen worden gevonden en niet nog meer sluipverkeer richting A73 en A50 wordt gefaciliteerd.