Eventjes leek de pandemie bedwongen en hop, daar waren de files weer. Dus maar weer wegen erbij? Of zal er uiteindelijk toch een corona-effect zijn? Onder de titel Het veelkoppige filemonster wordt in de Volkskrant van afgelopen zaterdag 15 januari 2022 uitgebreid op deze vragen ingegaan. Zeer actueel, ook voor onze Maas en Waalweg.
Speciaal voor de lezers van onze website een samenvatting van het Volkskrant-artikel. Voor het hele artikel verwijzen we u naar de website van deze krant of stuur ons een mailtje.
Helpen nieuwe wegen tegen files?
Nieuwe wegen helpen niet tegen files. Want zodra die diepzwarte strook asfalt met helwitte belijning ligt te lonken en het tijdens drukke momenten weer lekker doorstroomt, veranderen mensen hun gedrag, zeggen experts. (..) Op de lange termijn lossen nieuwe wegen het fileprobleem niet op, zegt ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. Er hoeven volgens hem ook geen geheel nieuwe wegen meer aangelegd. ‘Het Nederlandse wegennet is compleet’, stelt hij. ‘Steden, middelgrote en kleine plaatsen zijn nu goed verbonden.’
Waarom zijn er dan toch nog files?
Het opendeurantwoord: omdat er op een bepaald moment te veel auto’s op een bepaalde plaats zijn. (..) ‘Niet de betaalbaarheid, maar de maximale reistijd bepaalt sinds de eeuwwisseling de groei van het autoverkeer. Het gemiddeld inkomen groeit nog steeds, maar gemiddeld zitten Nederlanders niet langer achter het stuur. Dit komt volgens Arie Bleijenberg, mobiliteitsdeskundige, doordat het netwerk van autosnelwegen volgroeid is. Je kunt zo veel wegen bijbouwen als je kunt, de gemiddelde snelheid van de auto neemt niet meer toe. Die bedraagt al een kwarteeuw ongeveer 45 kilometer per uur, blijkt uit cijfers van het CBS.’
Wel of geen nieuwe snelwegen?
Toch is uitbreiding van het wegennet wellicht niet verstandig, oordeelde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) afgelopen najaar. Doordat Nederlanders meer gaan thuiswerken, zal de spits gemiddeld minder druk worden, ook op langere termijn, oordeelt het PBL. En omdat wegen doorgaans worden aangelegd op piekbelastingen, is het dan de vraag of de overheid fors moet blijven investeren in meer wegen. (..) Toch vindt ook Van Wee het niet verstandig nu al fors in te zetten op uitbreiding van het wegennet. Want veel is onzeker, meer dan vroeger. Oude verkeerswetten zouden straks weleens niet meer kunnen gelden.
Hoe houden we het positieve corona-effect vast?
‘We zijn inderdaad weer even massaal op kantoor gaan werken’, zegt Van Wee. ‘Maar dat komt waarschijnlijk doordat de regels onduidelijk waren.’ Werknemers wisten niet goed wat er van hen werd verwacht en zijn daarom maar weer in de auto gaan zitten om naar kantoor te gaan. ‘De nieuwe regels zijn onduidelijk.’ Beleid, vanuit overheid en werkgevers, kan een groot effect hebben, zegt de hoogleraar. Dat biedt kansen voor als de huidige lockdown ten einde komt. Thuiswerken is inmiddels geaccepteerd voor grote delen van de werkende bevolking, dankzij de ervaringen met Zoom en Teams. Ons gewoontegedrag is door covid doorbroken, stelt Van Wee. En daarmee ons reisgedrag. Ook rekeningrijden kan de file een slag toebrengen. Je kunt er 40 tot 50 procent mee wegnemen, zegt de hoogleraar. ‘Veel meer dan wat je met 20 miljard euro extra voor asfalt bereikt.’
Zal Nederland ooit filevrij zijn?
Bleijenberg: ‘Geen enkele stadsregio ter wereld is filevrij. Als het in het buitenland niet lukt, zal het in het overvolle Nederland ook wel niet gebeuren.’ Kijk naar Los Angeles. Dat bestaat alleen maar uit snelwegen en die staan allemaal vol. ‘Je kunt je niet uit de files bouwen.’
Tot zover de Volkskrant.
En dan nu nog even de Gelderlander van 14 december 2021.
Busstation Druten krijgt in 2023 een flinke make-over
Wat voor Maas en Waal natuurlijk gaat helpen bij het bestrijden van de files is het plan voor een heus Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) knooppunt in Druten. Dat wordt in 2023 gerealiseerd door de gemeente Druten samen met de provincie Gelderland op de plaats van het huidig busstation. Heel hard nodig, dat zeker, maar ook heel verstandig.
Ga voor meer informatie hierover naar de website van de Gelderlander.
(17 januari 2022)