In het Mobiliteits Uitvoeringsprogramma (MUP) staan een aantal verbeterpunten en maatregelen op verkeersgebied voor de komende jaren. Bijvoorbeeld verbetering van het bussstation aan de Scharenburg, het aanleggen van voetgangers-oversteekplaatsen op de Van Heemstraweg en het verbeteren van fietsverbindingen.
In het MUP wordt over de Maas en Waalweg gemeld:
“De provincie Gelderland heeft het verkeersonderzoek afgerond naar het verbeteren van de doorstroming en het vergroten van de verkeersveiligheid van de Maas en Waalweg (N322). Daar is een robuuste voorkeursvariant uit voortgekomen. Er is echter nog geen besluitvorming over de uitvoeringsplanning en de benodigde middelen. Als gemeente blijven we in gesprek met de provincie om de knelpunten onder de aandacht te brengen “
Namens werkgroep en achterban heeft Warner tijdens het RTG (Rondetafelgesprek) ingesproken. Op de agenda stond namelijk het Mobiliteits Uitvoeringsprogramma 2022-2026. Hij heeft toegelicht dat met de ‘robuuste voorkeursvariant’ wordt bedoeld een extra rijstrook. En dat leidt tot meer verkeer, is dus niet duurzaam en in tegenspraak met wat wordt gewenst. In het programma komt ‘duurzaamheid’ immers meer dan 30 keer aan de orde. Bovendien wees hij er op dat de 80km-variant terzijde is geschoven. Onbegrijpelijk, omdat een 80km-weg het sluipverkeer van de A15 te ontmoedigt en zo dus wél duurzaam is.
Uit de vragen vanuit het RTG sprak zeker interesse. Aan wethouder Springveld werd gevraagd op grond waarvan hij de provincie had ondersteund bij de extra rijstrook-oplossing. Oftewel, met onze woorden: Had hij het hier niet eerst met de raad over kunnen hebben? Springveld hield het erop dat hij net als de provincie het ambtelijk verkeers-advies had gevolgd. Springveld gaf aan, dat als de raad hem opdroeg een ander standpunt bij de provincie uit te dragen, hij dat ook zou doen.
Op de vraag van de raad of/hoe/wanneer zij invloed op het uitvoeringsbesluit van de provincie zouden kunnen uitoefenen, is door Warner aangegeven dat dat zou kunnen vóór de nieuwe prioriteringsronde bij de provincie dit voorjaar. Het RTG zag in het MUP ruimte om met de provincie in gesprek te gaan. Of dit gaat gebeuren, moeten we afwachten.
Warner: “Ik had de fotocollage van de vrachtwagens uitgeprint op A4 en zag nog kans het te laten zien en op te merken dat een extra rijstrook nóg meer colonnes aan vrachtauto’s richting het Europese achterland zou veroorzaken. Mijn indruk was dat de kwestie serieus werd genomen maar hoe zich dit verder ontwikkeld weet ik niet.”
De raad nam nog geen besluit over het MUP, dat willen ze op 24 februari doen, al dan niet met wijzigingen.
Hoe de verschillende partijen in de Drutense gemeenteraad tegen een mogelijke verbreding aankijken? en tegen de 80km-variant?
Dat moet maar eens duidelijk worden, nog voor de gemeenteraadsverkiezingen. Daarom gaan we het hen vragen. We houden jullie op de hoogte.
>>Het Rondetafelgesprek van 10 februari is hier terug te kijken.
(12 februari 2022)
Heel goed dat jullie gaan vragen hoe de verschillende partijen hier in staan. Zal mijn stem gedrag bepalen . Geen verbreding.
Als de meerderheid voor verbreding is , moeten we duidelijk actie gaan voeren.
Misschien heb ik het al een keer geschreven, dan mijn excuses hiervoor.
Er moet geen verbreding komen maar de bestemming moet duidelijk gemaakt worden. Geen onnodig verkeer, sluipverkeer dus, met name vrachtauto’s.
Pak de oorzaak aan: de aansluiting op de A50 en A73 richting het oosten.
Complimenten voor dit burgerinitiatief.