In het licht van de naderende Provinciale Staten-verkiezingen is onze Werkgroep in de partijprogramma’s van Gelderland gedoken.
We hebben gekeken naar wat de partijen zoal te zeggen hebben over mobiliteit in relatie tot leefbaarheid. Wáár leggen zij voor de komende vier jaren de accenten.
Als in 2023 de doorstroming op de Maas en Waalweg (N322) op de agenda komt, proberen we te peilen uit welke hoek de wind gaat waaien.
Vooraf.
Bijna alle partijen willen
- niet meer asfalt en minder (vracht-)autoverkeer en de transitie maken naar meer OV, de fiets en goederen via spoor en water.
- beter in balans brengen van mobiliteit ten opzichte van gezondheid, natuur, leefbaarheid en toerisme en bepleiten een transitie naar meer snelfietspaden en beter OV. Dat lijkt de huidige tijdgeest te bepalen.
- de N322 wordt in geen enkel partijprogramma als knelpunt benoemd. Daarentegen wel de A2-A12-A15-A28-A31-A50-A325-N31-N786-N18-N35- brug bij Rhenen.
- meer burgerparticipatie bij de besluitvorming
Dit is waarop de partijen aankondigen te gaan inzetten de komende vier jaren.
50+ wil:
Recreatie en natuur
- rust, ruimte, afwisselende natuur en water voor toerisme.
- wandel- en fietspaden, watersporten, buitensporten
- verlaging van 80 naar 60 km/u op provinciale wegen indien nodig voor veiligheid
- op de lange termijn geen uitbreiding nodig van het wegennet in Gelderland.
- bestaande plannen wel uitvoeren of nog kritisch onder de loep nemen.
- extra geld voor het OV.
de BBB wil:
- nieuwe vormen van mobiliteit stimuleren
- inzetten op OV voor dorpen en kleine kernen.
- behoud van (kleine) veerbootverbindingen
- aanleggen van een goed wandel- en fietsnet
- Bermen en groenstroken op een natuurlijke wijze beheren en alleen maaien indien nodig voor verkeersveiligheid en/of agrarisch beheer.
- burgerparticipatie en transparantie bij besluitvorming over bv. provinciale wegennet en OV
“Belang van Nederland” BVN wil:
- verkeersveiligheid N-wegen vergroten door vrij liggende fietspaden,
- N18 in de achterhoek opschalen naar rijksweg A18.
het CDA wil:
- transitie van auto naar fiets voor woon-werkverkeer is cruciaal. Ga af van het idee dat de auto altijd prioriteit heeft in het mobiliteitsontwerp.
- op N-wegen de doorstroming verbeteren en knelpunten oplossen tbv bewoners, forensen en de transportsector.
- toenemend sluipverkeer brengt meer economische schade en verslechtering van de luchtkwaliteit en leefbaarheid.
- omwille van de leefbaarheid samen met inwoners komen tot andersoortige manieren voor passend vervoer.
- meer en sneller (snel-)fietspaden aanleggen want ze zijn logisch, veilig en optimaal. Voor zowel de scholier, de forens als de toerist.
- meer investeren in het OV: rein, lijnbus, stadsbus, regiotaxi, maar ook aan het doelgroepenvervoer, deelauto’s en deelfietsen;
- verkeersmanagement- en doseringssystemen inzetten
- De verbinding tussen de mainports Rotterdam en Schiphol en Duitsland of verder Europa in, loopt altijd door Gelderland.
- goederentransport moet meer via water en het spoor
- behoud van (kleine) veerbootverbindingen voor forensen en toerisme
de CU wil:
- slimmer, schoner en zuiniger verkeer.
- een goede leefomgeving achterlaten voor toekomstige generaties.
- zich inzetten voor stilte, luchtkwaliteit, biodiversiteit, grondwaterkwaliteit, recreatie en groene verbindingen
- goed en slim en meer en betaalbaar OV, door de overheid.
- in zetten op gebruik van de fiets en lopen.
- alleen meer asfalt voor de fiets en OV
- Halvering van autokilometers en de rest elektrisch
de FvD wil:
- Geen wagenparktransitie; benzine- en dieselauto’s behouden
- Maximum snelheid terug naar 130 km/u en harder waar dat kan
- Trajectcontroles afschaffen
- vliegverkeer faciliteren
- van de N35 in Oost-Ndl een volwaardige A35 maken
GroenLinks wil
- fiets voorrang, fietstunnels en fietsbruggen, zoals tussen Culemborg en Houten
- comfortabel en snel OV (bus-trein-taxi) met voorrang op overig wegverkeer.
- meer natuur, bomen, planten en dieren
- bij nieuwbouw: kun je hier wonen, werken, winkelen én ontspannen? \
- betaalde burgerberaden die kunnen meebeslissen over belangrijke onderwerpen.
- onveilige wegen anders inrichten, zodat je er langzamer gaat rijden.
- om privé en vrachtvervoer te verminderen is een provinciale belasting voor voertuigen nodig.
Ja21 wil:
- de A12 en de Rijnbrug bij Rhenen verbreden
- De A15 tussen Bemmel en Zevenaar doortrekken naar de A12
- Een extra rijstrook realiseren bij fileknelpunt A1-A30 bij Barneveld
- goede OV-verbindingen.
- veilig en duurzaam inrichten van wegen
- Multi-modaal en efficiënter (goederen)vervoer in de provincie (oa mobiliteitshubs)
de “Lokale partijen Gelderland” wil:
- behoud huidige (voet-)verenfonds
- Optimaal werkend en duurzaam OV vervoer
- verbreden/doortrekken van de A2, A15 en A12 samen met het Rijk
- terugdringen van het ongekend vele sluipverkeer bij West Betuwe, Zaltbommel en Maasdriel, Waardenburg.
- Stimuleren deelvervoer(auto, scooter, fiets)
- meer lange afstanden fietspaden voor (snelle) fietsen
- Analyseren en aanpakken top 10 meest gevaarlijkste verkeerswegen
“Ons Gelderland” wil:
- doortrekken van de A15.
- Snelheid kort bij kruispunten en gevaarlijke wegen verlagen (zoals in Duitsland).
- meer fiets- en wandelpaden en deze aantrekkelijk maken. Ook voor recreatie.
de PvdA wil:
- bescherming van de leefomgeving tegen stapeling van overlast. van industrie, landbouw, wegverkeer en andere functies.
- het evenwicht bewaken tussen economie en werk, mobiliteit én een goed woon- en leefklimaat.
- Fijn wonen betekent namelijk ook ruimte om je heen, natuur in de buurt, schone lucht een goede balans tussen stilte en vertier. Een landschap dat het waard is om op de fiets of te voet te verkennen.
- meer fiets- en wandelpaden, ook ter verbinding met natuur en recreatie.
- Geld dat gereserveerd is voor de aanleg van nieuwe wegen inzetten voor verbeteren van het OV.
de “Partij voor de Dieren wil:
- ‘Koester de ruimte”. Het belang van een groene, schone leefomgeving voor mens en dier moet in alle ruimtelijke plannen voorop staan.
- geen nieuw asfalt voor auto’s
- extra asfalt zal de drukte op de wegen op den duur niet zal doen verminderen, gezien de wet van behoud van reistijd en verplaatsingen (BREVER-wet);
- Meer investeren in (emissievrij) OV.
- Het wandel- en (snel)fietsnetwerk moet uitgebreid en veilig zijn.
- De provincie beheert zo’n 1100 kilometer wegen. Door goede inrichting van bermen met bomen, kruiden en struikgewas een grote bijdrage leveren aan de biodiversiteit.
de PVV wil:
- Het Gelderse wegennetwerk dient onderhouden te worden. En dat geldt ook voor bruggen. Zo zorgen we voor een goede bereikbaarheid en verkeersveilige wegen door heel Gelderland.
- De Gelderse PVV wil doorpakken met het verbreden van de Rijnbrug die tussen Rhenen en Kesteren ligt. Dus geen praatclubs maar gewoon ‘schop in de grond’.
- Doortrekken van de A15 zonder tolheffing.
- Ook in kleine dorpen en in het buitengebied van Gelderland moet het Openbaarvervoer voor iedereen betaalbaar en beschikbaar blijven.
- Om het OV betaalbaar te houden moeten duurzaamheideisen – zoals elektrische bussen – uit de selectiecriteria voor toekomstige OV-concessies.
K. Gelderse veren dienen in stand gehouden te worden.
de SGP wil
- black spots op N-wegen moeten met spoed worden aangepakt.
- met spoed aanpakken van de belangrijkste verkeersknelpunten (bijvoorbeeld A1-A30 en de Rijnbrug bij Rhenen);
- de Gelderse Corridor als Oost-West-vervoersader optimaliseren, met aandacht voor veiligheid.
- aandacht blijven vragen voor de sterk toenemende filedruk op de A15, A28, A50 en A1 in Gelderland.
- gebruik van ‘smart mobility’ (communicatie tussen VRI’s en auto’s)
- stimuleren van de fiets. (snelfietsroutes, bv in de Achterhoek en Betuwe richting steden) vervoersknooppunten.
- carpoolplekken en P&R-voorzieningen; (oplaadpunten, fietsenstalling, OV)
- ‘smart mobility’, slimme verkeersregelinstallaties/‘groene golven’ e.d.
de SP wil:
- Verkeersstromen groeien in hoog tempo met files en luchtvervuiling als gevolg. Daarom:
- gratis en beter emissievrij OV (bus en trein) waarbij de combinatie fiets en trein gemakkelijker gemaakt wordt als alternatief voor de auto.
- nieuwe en goed onderhouden (snel)fietspaden verbetering van fietsroutes met rustplekken tussen dorpen en steden.
- De SP is echter in de meeste gevallen geen voorstander van meer nieuwe weg-projecten. Eerstmoet er worden gekeken alternatieven er zijn op het gebied van OV en fiets.
- Alleen daar waar er geen goede spoorverbindingen zijn kan worden gekeken naar nieuwe wegen als dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat vrachtverkeer minder door de kernen hoeft te gaan.
VOLT wil:
- Er komt een dekkend OV-netwerk in heel de provincie en het netwerk van fietssnelwegen en -paden breiden we uit.
- versneld aanleggen hoogwaardige fietspaden rond steden met (sub-)regionale functie als Tiel, Apeldoorn en Culemborg;
- de Rijnbrug bij Rhenen aanpakken ter bestrijding annex de CO2 uitstoot.
de VVD wil:
- HUBS om de overstap naar andere vormen van vervoer dan de auto mogelijk te maken (fiets, OV)
- de A15 veiliger en breder maken en doortrekken naar de A12 naar Duitsland
- De A325 Arnhem Nijmegen filevrij maken
- de N18/A18 in de achterhoek opwaarderen naar een vierbaansweg
- de brug bij Rhenen verbeteren
- de N-786 Apeldoorn-Dieren
- de A30/A1 bij Barneveld aanpakken
- de A50 bij Wijchen verbreden (Bankhoef)
- fietsen, smart mobility en OV verbeteren
- Multi-modaal goederenvervoer (water-trein)
- verbinding Apeldoorn met Arnhem-Nijmegen moet beter
Tot zover.
bron: https://www.gelderland.nl/themas/politiek/de-provincie-kiest/partijprogrammas-verkiezingen