De in onze laatste nieuwsbrief aangekondigde brief voor de heer K. Ruitenberg, gedeputeerde van de provincie Gelderland (portefeuillehouder Mobiliteit), is deze week verzonden. Hieronder de letterlijke tekst:
Geachte heer Ruitenberg,
Naar aanleiding van de vaststelling van het Beleidskader Bereikbaarheid 2024-
2027 d.d. 28 mei 2024 en het Programma Bereikbaar Gelderland brengt de Werkgroep Maas en Waalweg het volgende onder uw aandacht en heeft een verzoek.
De provincie heeft de N322 geplaatst op de voorlopige, nog te prioriteren lijst van bereikbaarheids- en veiligheidsprojecten voor de periode 2024-2027 ter verbetering van de doorstroming. De provincie lijkt op basis van een ambtelijk onderzoeksrapport uit mei 2020 te opteren voor verbreding met een – peperdure – extra rijstrook tussen Druten en Ewijk. Als onbedoeld, maar voorspelbaar neveneffect draagt de provincie met deze mogelijke maatregel bij aan:
– nóg meer doorgaand sluipverkeer vanaf de A15, waaronder veel (inter-)nationaal vrachtverkeer.
– hogere snelheden op de linker rijstrook en dus meer geluidsoverlast en schadelijke uitstoot voor de natuur en de leefomgeving.
Dat lijkt de Werkgroep strijdig met de in het Beleidskader uitgesproken belofte voor ‘meer aandacht voor bereikbaarheid van en leefbaarheid in landelijke gebieden’ en ‘een goede en zekere bereikbaarheid voor leefbaarheid en brede welvaart’ voor de inwoners van Gelderland. Daarbij komt dat faciliteren met een
extra rijstrook voor doorgaand sluipverkeer en (inter-)nationaal goederenvervoer ons geen taak en verantwoordelijkheid lijkt voor de provincie en is in het geval van de N322 zeker niet in het belang van veel van haar inwoners.
Bovendien heeft de landelijke overheid samen met de provincie ten behoeve van het doorgaand (inter-)nationaal personen- en goederenverkeer haar verantwoordelijkheid genomen door in de nabije toekomst extra rijstroken toe te voegen aan de A15.
Daarom vragen wij u om:
1. niets te doen; immers het doorstromingsprobleem op de N322 is gering (vertraging van ca 5 minuten, alleen tijdens een drukke ochtendspits).
2. voor de gehele N322 een maximum snelheid van 80 km/u in te voeren (nu geldt voor het overgrote deel van deze weg al 80 km, alleen voor een klein stuk van Druten tot Ewijk geldt 100 km).
3. sluipverkeer te ontmoedigen (bijv. verwijzingen aanbrengen op de A15, beïnvloeden navigatie-apps)
Aanvullend hebben wij ook een viertal verzoeken:
1. Kunt u ons zeggen of er een onderzoek gaande is naar de doorstroming op de N322 en zo ja, ons daar informatie over geven?
2. Ons t.z.t. te berichten of de N322 wel of niet is geprioriteerd in het bereikbaarheids-/uitvoeringsprogramma?
3. Áls verbetermaatregelen in overweging worden genomen: op welke wijze wordt de omgeving in de gelegenheid gesteld hierover mee te denken en te praten?
4. Wat is uw visie m.b.t. de zeggenschap over digitale sturing van het verkeer, over de ‘flexible response aanpak’ en over de samenstelling van uw onderzoeksgroep?
Een heleboel vragen en verzoeken, zo realiseren wij ons, die bij ons en onze achterban sterk leven.
Wij kijken daarom uit naar uw reactie.
Tot zover onze brief. Zoals gezegd: we kijken uit naar de reactie van onze gedeputeerde.
En dan nog een tweetal zaken die ook in de laatste nieuwsbrief werden aangekondigd:
- In het najaar gaan we opnieuw ‘file-schouwen’. Zo kunnen we met eigen ogen vaststellen hoe de zaken er voor staan. Graag ook uw ervaringen!! mail deze naar ons.
- In november organiseren we een informatie- en ontmoetingsavond, voor u en mogelijk andere belangstellenden. U hoort hier t.z.t. meer over (programma, plaats, tijd).