Druten, 5 november 2020
Geachte dames en heren,
Van diverse kanten wordt er op de Provincie, de beheerder van de N322 (Maas en Waalweg), druk uitgeoefend om van de N322 een 4-baansweg te maken. Wij vinden het belangrijk om een ander geluid te laten horen.
Wie zijn wij.
Wij zijn een groep inwoners die zich inzetten om verbreding van de Maas en Waalweg (N322) door de provincie Gelderland tegen te houden. Wij willen voorkomen dat hierdoor de natuur, het landschap en de leefbaarheid van het Land van Maas en Waal, wordt aangetast.
Het afgelopen half jaar hebben wij gesprekken gevoerd met ambtenaren van de provincie, die ons welwillend van informatie rond dit thema hebben voorzien.
In oktober hebben wij schriftelijk ons standpunt aan het provinciebestuur en de gemeentebesturen bekend gemaakt. Een interview met De Gelderlander leidde tot een uitgebreide perspublicatie en adhesiebetuigingen.
Wat is de kwestie.
Op dit moment overweegt de provincie Gelderland om het fileprobleem op de Maas en Waalweg ter hoogte van het viaduct in Deest (gemeente Druten) aan te pakken.
Op werkdagen treedt er tijdens de ochtendspits bij de invoegstrook in Deest richting knooppunt Ewijk/A50-A73, soms filevorming op. Dit betekent voor automobilisten een vertraging van gemiddeld zo’n 6 minuten.
Onze werkgroep vindt de file van minder dan 1 km vervelend, dat zeker, maar inherent aan de toegenomen mobiliteit en niet van dien aard dat een oplossing nodig is.
Verkenningsrapportage provincie.
De provincie heeft een uitgebreid onderzoek ingesteld naar oorzaken en oplossingen en dat heeft geresulteerd in een ambtelijke verkenningsrapportage (maart 2020). Daarin komt als oorzaak naar voren de toegenomen verkeersintensiteit door o.a. sluipverkeer. (Een deel van het verkeer op de A15 bij Tiel dat naar het zuiden rijdt, blijft daar niet op de A15 rijden zoals bedoeld, maar slaat af bij Echteld en rijdt over de Prins Willem Alexanderbrug en de Maas en Waalweg naar knooppunt Ewijk. Deze route is ca 7 km korter en de rijtijd is ca. 1 minuut minder.) Door het toegenomen aantal voertuigen en de invoegende auto’s bij Deest stokt het verkeer in de ochtendspits enigszins en ontstaat er (soms) file.
De provincie vindt deze file van dien aard dat ze onderzocht heeft óf er een oplossing moet komen en zo ja, wélke oplossing. De gemeentebesturen van West Maas en Waal, Druten en Wijchen hebben sterk op een oplossing aangedrongen, zelfs gepleit voor een vierbaansweg.
In de verkenningsrapportage van de provincie worden twee mogelijke oplossingen aangedragen:
- een extra rijstrook aanbrengen tussen Druten en knooppunt Ewijk van ca 8 km lengte.
Van een ‘ontsluitingsweg’ bedoeld voor inwoners en bezoekers van het Land van Maas en Waal wordt het dan een ‘doorstroomweg’ ten behoeve van doorgaand verkeer – naast de A15 naar knooppunt Ewijk. In de rapportage heeft deze optie de voorkeur. - de Maas&Waalweg, nu 100 km-weg, veranderen in een 80 km-weg, om doorgaand verkeer op de A15 te ontmoedigen gebruik te maken van de Maas en Waalweg.
In de verkenningsrapportage wordt deze optie als ‘minder robuust’ afgewezen.
Onze inzet.
Omdat, zoals de ervaring heeft geleerd, extra asfalt ook extra (sluip-)verkeer aantrekt, zal naar onze mening deze oplossing slechts tijdelijk werken. En ten koste gaan van natuur, landschap en leefbaarheid (geluid, fijnstof). Niet doen dus. Géén verbreding N322.
Aangezien de besluitvorming bij de provincie in het voorjaar van 2021 wordt verwacht is nú nog gelegenheid om dit besluit te beïnvloeden. Daarom nu dit appél op u.
Ons verzoek.
Wij verzoeken u om, bij voorkeur vanuit uw organisatiedoel, het provinciebestuur, de vier gemeentebesturen en de pers te laten weten dát en waaróm u verbreding van de Maas en Waalweg een aantasting van uw organisatiedoel acht. U zou hierbij gebruik kunnen maken van bijgevoegde voorbeeldbrief of kaart.
(Graag een afschrift naar ons, dan krijgen wij zicht op de groei van onze achterban.)
Mocht u belangstelling hebben voor een afschrift van genoemde stukken, zoals bijv. de rapportage van de provincie of onze brief, laat het ons weten, dan mailen wij u die.
Mogen wij uw medewerking rekenen? Bij voorbaat onze hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
namens een aantal bezorgde Maas-en-Walers,
W.O. (Warner) de Boer,
voorzitter werkgroep Maas&Waalweg
bijlagen:
– voorbeeldbrief
– kaart (in 2-voud met voor- en achterkant)
– contactadressen provincie, gemeentes en Gelderlander