Interessante informatie
De Maas en Waalweg is slechts een klein stukje van de N322, nl. 8,4 km van 61 km. De N322 loopt vanaf Nieuwendijk (Noord-Brabant) tot knooppunt Ewijk (Gelderland). Voor het overgrote deel is het een weg met 80 km/uur als maximale snelheid en met een duidelijk regionale, landelijke uitstraling.
(bron: https://www.wegenwiki.nl/N322_(Nederland) )
Op de Maas en Waalweg is er soms wel degelijk sprake van files. Niet elke dag en bijna alleen in de ochtendspits: “De filevorming vindt over het algemeen plaats tussen 7:00 en 8:30. De verliestijd varieert uiteraard, maar kan oplopen tot 10 à 15 minuten. Deze vertraging treft ook de bus.’
(bron: rapport ‘Fileproblematiek N322 Druten – Ewijk. Verkenningsrapportage’ (Provincie Gelderland, 18 maart 2020), blz.10)
NB Wij hebben geen metingen aangetroffen, die deze bewering staven. Onze observaties laten heel wat minder verliestijd zien, max. zo’n 6 minuten.
Berekeningen laten zien dat de komende jaren de filedruk op de Maas en Waalweg nauwelijks toeneemt: “…een overzicht weergegeven van het gemodelleerde verkeersbeeld anno 2030 in de ochtendspits. Uit de exercitie met Paramics wordt geconcludeerd dat het huidige knelpunt op de N322 verder zal groeien. Over een ochtendspitsperiode van 2 uur valt de gemiddelde reistijdtoename mee; + 1 à 2 minuten.”
(idem, blz. 18)
Berekeningen laten ook zien dat het invoeren van 80 km/uur op de Maas en Waalweg bijdraagt aan het verminderen van tijdverlies door files. “Ondanks de lagere maximumsnelheid neemt de reistijd via de N322 in deze variant [variant 3, 80 km] duidelijk af. Dit is met name zichtbaar op de piekmomenten, waar de reistijd maximaal een halve minuut langer is dan het 2uurs-gemiddelde. Ook voor de bus en het autoverkeer vanaf Druten richting knooppunt Ewijk is het effect duidelijk positief. In deze variant kiest meer doorgaand verkeer voor de A15 en A50 dan in de autonome situatie.
(idem, blz. 27)
Verder laten berekeningen nog zien, dat de beoogde extra rijstrook alleen bijdraagt aan minder files op de Maas en Waalweg als knelpunten elders worden opgelost m.n.:
1) “In de doorrekening in het verkeersmodel is geen rekening gehouden met het aantrekken van nieuwe verkeersstromen op de N322, anders dan het doorgaand verkeer tussen de A15 en de A50.”
2) En ”: De (…) voorgestelde optimalisatie van de invoegsituatie op de A73 in knooppunt Ewijk is nog niet doorgerekend en ontworpen. ”
(idem, blz. 41)
De Maas en Waalweg wordt door veel vrachtwagenchauffeurs als sluiproute gebruikt. Uit kentekenonderzoek (in september 2017 uitgevoerd door Dufec in opdracht van Rijkswaterstaat) blijkt dat er een substantiële hoeveelheid doorgaand verkeer gebruik maakt van de N322 in de richting van knooppunt Ewijk. Het gaat hier om chauffeurs die de A15 verlaten bij de afslag N323 / Echteld, om vervolgens via de Prins Willem Alexanderbrug en de N322 richting Ewijk te rijden, in plaats van via de A15, knooppunt Valburg en de A50.”
(idem, blz. 12)
“De route via de N323/N322 [via de Maas en Waalweg dus] is 7 km korter dan de route via de A15/A50. In een situatie zonder filevorming is de reistijd voor personenauto’s via de A15/A50 slechts 2 minuten langer dan via de N322 (16 versus 18 minuten). Voor vrachtwagens is de reistijd zelfs vrijwel gelijk.”
(idem, blz. 12)
Verbreding van de Maas en Waalweg met één strook van Druten naar Ewijk trekt meer verkeer aan. Onderzoek van Sweco, in opdracht van de Provincie, zegt hierover: “To conclude, the extra lane between Druten and junction Ewijk does attract extra traffic towards the N322. In line with the earlier dynamic model 2, the static results show a shift of traffic from the A15/A50 route towards the N322 route. Other effects of the expansion of the N322 include the growth of traffic on Veesteeg and N329, both in northern direction towards the N322. Last, the results show a slight decrease of traffic from the direction of Wamel towards the crossing with the N323/N322. Given the capacities of the roads, no new bottlenecks are expected as a result of the expansion of the N322 between Druten and Ewijk.”
(bron: Memo Sweco, d.d. 11/12/2019)
Kentekenonderzoek uit 2017 laat zien, dat tijdens de 2-uurs ochtendspits 2.443 personenauto’s op de Maas en Waalweg rijden richting Ewijk. Daarvan is 91% lokaal en 9% doorgaand verkeer. Voor vrachtwagens ziet dat er heel anders uit. Van de 290 vrachtwagens tijdens dezelfde 2-uurs ochtendspits is 59% lokaal en 41% doorgaand verkeer.
(bron: Potentie vraag reducerende maatregelen fileknelpunt N322. Eindrapport (Muconsult, 27 maart 2020)
Observaties
Observaties in 2021 en 2022
- Fileschouw dinsdagochtend 15 februari 2022
- Fileschouw dinsdagochtend 16 november 2021
- Fileschouw dinsdagochtend 2 november 2021
Samenvatting van de file-observaties door de Werkgroep in 2020 vóór en tijdens ‘corona’
- file-observatie op de Maas en Waalweg/N322 tijdens de ochtendspits.
- bij de toerit viaduct Deestersteeg in oostelijke richting naar knooppunt Ewijk
- op maandag 9 maart 2020 van 07.00 – 08.00 uur, juist vóór de corona-maatregelen
- op ma-di-wo-donder-vrijdag 23-24-25-26-27 november 2020 van 07.00 – 08.00 uur.
- doel: beeld krijgen van filevorming vóór en tijdens ‘corona-tijd’.
De ochtendspits in maart 2020, net voor de corona-maatregelen, was langer drukker dan de spits in november 2020.
- maandag 9 maart: de spits duurde van 07.15 – 08.15 uur
- het hoogtepunt lag rond 07.45 uur met een maximale vertraging van ca 6 minuten.
- tijdwinst van de invoegers vanaf de Deestersteeg: ca 3 minuten.
Opgevallen: weinig onderlinge afstand en ongelijke aanrijsnelheid bij naderende voertuigen en invoegers.
In de derde week van november 2020 op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag:
- druk verkeer met tussen 07.15 en 07.45 het grootste aanbod, maar geen stilstaande file en nauwelijks vertraging.
- op dinsdag en woensdag kon het verkeer kon met normale snelheid doorrijden.
- op maandag en donderdag(regen) was er soms langzamer rijdend verkeer over een afstand van enkele honderden meters, maar geen stilstaande file.
Opgevallen: het vele lawaai van vooral het vrachtverkeer in de nabijgelegen woonkernen.
De observaties van minuut tot minuut
Maandag 9 maart 2020 Bewolkt, helder zicht, net voor de corona-maatregelen. (WdB)
- 07.10 verkeersintensiteit neemt toe, nog geen file. (‘de spits begint’)
- 07.20 langzaam rijdende, ‘kruipende’ file (<25 km p/u) ca 1 km vanaf Croonen tot aan toerit, vertraging 3-5 minuten. (gemeten met stopwatch)
- 07.25 afnemende file, alleen thv toerit. Vertraging < 2 minuten
- 07.30 zelfde beeld. Druppelsgewijs rijdt verkeer vanaf de toerit Deestersteeg de N322 op. Vanaf dit tijdstip neem dit verkeer wel toe. De tijdwinst van de invoegers vanaf de Deestersteeg tov verkeer op de hoofdrijbaan van de N322 is ca 3 minuten. Verkeer blijft langzaam rijden, staat soms heel even stil (> 25 km/u) richting knooppunt Ewijk.
- 07.40 langzaam rijdend/stilstaan verkeer voor de toerit varieert voortdurend tussen de 100 en 500 m.
- 07.45 hoogtepunt van de spits, langzaam rijdend, soms stilstaand verkeer.
- 07.55 vertraging ca 6 minuten
- 08.05 verkeersintensiteit/file neemt af. Alleen thv en na de toerit nog langzaam rijdend/soms even stilstaand verkeer.
- 08.15 file opgelost. Rustig rijdend verkeer (<25 km/u) op de N322 tussen toerit en viaduct Leegstraat Winssen. Invoegers vanaf de toerit hebben weer alle ruimte.
Opgevallen: verkeer nadert vanaf het tankstation de toerit met 100 km/u en invoegend verkeer trekt te snel of te langzaam op waardoor het ‘harmonica-effect’.
Maandag 23 november 2020: droog weer, goed zicht. (WdB)
Algemeen: rustige spits met niet/nauwelijks vertraging, snelheid kwam niet onder de ca 60 km/u. Drukste tijd tussen 07.15 en 07.45 uur.
- 07.00 flinke aanvoer, verkeer rijdt normaal door.
- 07.15 toename verkeer uit de ri Druten dat via de Deestersteeg de N322 oprijdt. Invoegen op N322 leidt tot afremmen maar het verkeer blijft rijden. Treedt vooral op als er een ‘treintje’ van 5 á 10 auto’s wil invoegen.
- 07.25 verkeer stroopt bij het invoegen een beetje op, maar geen stilstaand verkeer.
- 07.30 verkeersaanbod neemt verder toe maar blijft doorrijden
- 07.50 afnemend verkeer op zowel de N322 als op de Deestersteeg uit de ri Druten.
- 08.00 stabiel aanbod, normale snelheid, spits is over.
dinsdag 24 november 2020. (HB)
Redelijk helder weer, goed zicht, 7oc. Goed aangekleed, mét hesje.
Algemeen: best druk maar geen file en het verkeer vanaf de afslag Deest kon goed invoegen.
- 07.10 al best druk maar er zat een flinke afstand tussen de auto’s en daardoor kon het verkeer goed in voegen. Het zijn vaak golven verkeer die aangevoerd worden door een vrachtauto met erachter een lange sliert personenauto’s tot de volgende vrachtauto met sliert. Dan een flink gat….
Over de Deestersteeg vanaf Druten/Deest kwam redelijk veel verkeer. Had voldoende invoegruimte op de N322.
Je ziet het verkeer soms remmen om vooral een vrachtauto in te laten voegen.. - 07.15 – 07.30 werd het iets drukker ook richting Druten.
Je ziet een lange sliert achterlichten richting Ewijk naar de A73 maar ook een sliert koplampen richting Druten.
Opvallend op het viaduct is het enorme lawaai van vooral vrachtauto’s. - 07.50 -08.00 duidelijk minder verkeer op N322 en Deestersteeg. Er vallen grote gaten tussen de stromen verkeer. Het lijkt erop dat er meer vrachtauto’s richting knooppunt Ewijk dan andersom richting Druten
woensdag 25 november 2020 (WdB)
- 07.00 – 08.00 droog weer, geen file.
- 07.15 – 07.45 uur een gestaag druk aanbod maar verkeer kon zonder te stoppen of langzamer te rijden, doorrijden. Ook invoegen vanaf de toerit Deestersteeg ging zonder oponthoud.
donderdag 26 november 2020 (HvE)
Opgevallen: ik ben vanaf Puiflijk naar Deest gefietst door de polder d.w.z.: Oude Weisestraat, Schriksestraat en Kooiweg. Gedurende de hele fietstocht is de N322 prominent qua geluid aanwezig. Vooral het dorp Afferden ligt midden in de geluidszone.
- 7.00 bewolkt weer met miezer-regen: slecht file-voorteken.
- 7.11 drukke aanvoer vanaf de Deestersteeg uit de richting Deest/Druten, voegt moeiteloos in.
- 7.15 de regen heeft geen invloed op het verkeer.
Op het viaduct valt het hoge bijgeluid van sommige vrachtwagens op. (banden, resonantie?) - 7.22 ‘slurf’ vanaf de Deestersteeg voegt moeiteloos in.
- 7.25 Panta rhei: alles stroomt.
- 7.38 regenbui is nagenoeg over, de weg is nog nat.
- 7.43 plotseling verschijnen er toch remlichten, verkeer rijdt nog wel door
- 7.51 de gang is er uit: auto’s rijden nog wel, maar langzaam, ook onder mij op het viaduct
- 7.55 langzaam rijdend verkeer.
- 7.56 een enkeling gebruikt zijn waarschuwingslicht: het wordt licht.
- 8.02 verkeer rijdt weer goed door, af en toe nog een oplichtend remlicht
vrijdag 27 november 2020 (HvE)
Voorwoord: Ik ben naar Deest gefietst door de polder d.w.z.: Oude Weisestraat, Schriksestraat en Kooiweg.
Wat opviel is dat gedurende de hele fietstocht de N322 prominent qua geluid aanwezig is. Vooral het dorp Afferden ligt midden in de geluidsbarrière
- 7.00 bewolkt weer met miezerregen: slecht voorteken.
- 7.11 zelfs grote aanvoer van de Deestersteeg voegt moeiteloos in.
- 7.15 zelfs regenbuitjes hebben geen invloed op het verkeer.
Op het viaduct valt het piepend geluid van sommige vrachtwagens echt op.
- 7.22 Slurf komend van de Deestersteeg voegt moeiteloos in.
- 7.25 Panta rhei: alles stroomt.
- 7.38 regenbui is nagenoeg over
- 7.43 plotseling verschijnen er toch remlichten, verkeer kan wel door.
- 7.51 de gang is er uit: auto’s rijden; langzaam ook onder mij op het viaduct.
- de weg is nat; er is dus om ……
- 7.55 langzaam rijdend verkeer.
MAAR: Het heeft niet stil gestaan; we kunnen dus niet van een file spreken.
Ik ben jaloers op de anderen die stonden hier met mooi weer
- 7’56 een enkeling gebruikt zijn waarschuwingslicht: het wordt licht.
- 8.02 verkeer rijdt weer goed door; kun je horen aan audio; een enkel remlicht licht nog op.
- 8.10 einde schouw.
Een maand woon-werkverkeer: één minimale vertraging
Ervaringen van een lid uit de achterban
Een van de actieve achterban-leden (BS) maakte een overzichtje van zijn eigen woon/werkverkeer ‘tripjes’ van Druten-Nijmegen via de Maas en Waalweg weg in de maand november.
Zie onderstaande tabel. Met uitzondering van één ochtend, helemaal geen problemen (en deze ene vertraging was minimaal) – en dat in de drukste maand van het jaar…
Datum 2020 | Tijd (ongeveer) | Vertraging | File |
di 03 nov. | 8.30 | nee | nee |
17.30 | nee | nee | |
do 05 nov. | 8.15 | nee | nee |
18.00 | nee | nee | |
ma 09 nov. | 8.15 | nee | nee |
18.15 | nee | nee | |
di 10 nov. | 8.30 | ja | nee |
17.45 | nee | nee | |
do 12 nov. | 8.30 | nee | nee |
17.30 | nee | nee | |
wo 18 nov. | 8.15 | nee | nee |
17.45 | nee | nee | |
do 19 nov. | 8.30 | nee | nee |
18.15 | nee | nee | |
vrij 20 nov. | 8.30 | nee | nee |
17.45 | nee | nee | |
di 24 nov. | 8.15 | nee | nee |
18.15 | nee | nee | |
do 26 nov. | 8.30 | nee | nee |
17.45 | nee | nee | |
Vertraging : | significant langzamer rijden | ||
File : | tot stilstand komen |
Waar komen die vrachtwagens op de Maas en Waalweg vandaan?
Om hier beeld van te krijgen hebben enkele leden van de werkgroep op willekeurige dagen en tijdstippen (6 uur totaal) half november 2020 post gevat op de rotonde van de Maas en Waalweg met de Noorzuidweg (N329) in Puiflijk.
Hun bevindingen:
- in die zes uur hebben ze de namen van 450 vrachtwagens genoteerd.
- daarvan mogen we gevoeglijk aannemen dat het in meer dan 90% gaat om doorgaand (sluip-)verkeer gaat tussen de A15 en knooppunt Ewijk vice versa.
- er reden net zoveel vrachtwagens in westelijke als in oostelijke richting.
- bedrijfsnamen werden opgezocht op Internet en daaruit bleek dat het gaat om veel containervervoer uit het westen, Rotterdamse haven, bulkvervoer, land-/en tuinbouwbedrijven e.d. en ook een aantal vrachtauto’s uit Oost-Europa.
- met ‘specialisaties’ voor o.a. Italië, Polen, Duitsland, Benelux Frankrijk etc.
- duidelijk werd dat de N322, naast de A15, een schakel is geworden in het nationale en internationale goederentransport met het Europese achterland.