Op ons verzoek voor een persoonlijk gesprek kregen we snel een reactie. “Natuurlijk, laten we gauw een afspraak maken voor een digitale ontmoeting.” Vandaag, maandag 22 februari, hebben we via het scherm hartelijk en open gesproken met dhr. René Cruijsen, wethouder mobiliteit en verkeer van de gemeente West Maas en Waal. Opmerkelijk was dat de…
Nieuws
De strijd over asfalt
Hopelijk heeft u gisteren het programma ‘De strijd over asfalt’ van Zembla gezien. Zo niet, kijk het dan nog even terug. Zeer verhelderend, triest ook. Niet vergeten, even kijken!! Afgezien van de schaalgrootte gaat het net als bij onze Maas en Waalweg om hetzelfde, vermeende, probleem (file), dezelfde argumenten (groei, er zijn geen alternatieven) en…
Onze zorgen gedeeld met Wouter Witteveen, statenlid
Gistermiddag, 12 februari, heeft de werkgroep een videogesprek gevoerd met de heer Wouter Witteveen, lid Provinciale Staten Gelderland namens GroenLinks. Hij was voor ons de juiste persoon want ‘mobiliteit’ in zijn portefeuille. Uitgebreid hebben wij onze zorgen, onze inzet en onze kanttekeningen kunnen toelichten. Ook zijn vragen hebben wij naar tevredenheid kunnen beantwoorden. Met de…
Gemeenten Maas en Waal willen aanpassing N322 – niet waar!
Vandaag in de Gelderlander een terugblik op het bestuurlijk overleg van de Provincie met de gemeentes. Als we de kop van het artikel mogen geloven, dan willen de gemeentes aanpassing van de Maas en Waalweg: verbreding, 100 km. over hele traject, middenberm. Maar wie zijn die gemeentes? De wethouders? De colleges van B&W? De gemeenteraden?…
Stikstof tot ver op Veluwe
En wat te denken van dit bericht in de Gelderlander van 4 februari jl.? Stikstof tot ver op de Veluwe. En in Maas en Waal? Nu en vooral straks als verbreding zou worden doorgezet? Niets is daarover bekend, niets is daarover onderzocht. >lees meer De werkelijke uitstoot van stikstof op het nieuw aan te leggen…
Minister moet stikstofuitstoot doorgetrokken snelweg A15 bij Arnhem beter motiveren
Ook deze kop uit de krant – deze keer uit NRC – roept meteen vragen op rond onze Maas en Waalweg: Is er wel voldoende rekening gehouden met de gevolgen voor milieu? En de gevolgen voor de gezondheid? Naar onze mening nadrukkelijk niet. Het ‘probleem’ is alleen vanuit verkeerstechnische optiek onderzocht; aspecten als landschap, milieu,…
Experts: Sterke twijfel of verbreding A27 bij Utrecht rendabel (en wenselijk) is
Toen we het artikel met bovenstaande kop lazen op NU.nl, moesten we direct aan de Maas en Waalweg denken. Het zal u niet verbazen. De aangevoerde argumenten zijn bekend en ijzersterk.Een greep: Eén minuut tijdwinst, áls de spits even druk blijft Die winst is gemiddeld ongeveer een minuut, zeggen critici. Een dure minuut: de kosten…
Maandag bestuurlijk overleg
Maandag 1 februari a.s. is er een bestuurlijk overleg over de verkenningsrapportage Fileproblematiek N322 Druten – Ewijk, de tussentijdse ontwikkelingen en het proces van besluitvorming. Aan dit gesprek nemen volgens onze informatie in elk geval deel: mevrouw C. van der Wal, gedeputeerde ‘mobiliteit’ Provincie Gelderland, en de wethouders ‘mobiliteit’ van de gemeentes Druten en West…
De Maas en Waalweg scoort slecht; veel ongelukken… o,ja?
Zaterdag 23 januari publiceerde de Gelderlander haar ’ongevallenkaart’. De titel van het artikel luidde: Wat zijn de gevaarlijkste wegen en kruisingen van Maas en Waal? Op basis van cijfers verstrekt door de gemeentes Druten en Beuningen, wordt de Maas en Waalweg door de krant als slecht beoordeeld. Maar als je de gepubliceerde kaart goed bekijkt,…
Snelfietspad ter ontlasting Maas- en Waalweg
Wat zou het mooi zijn als de gemeentes Druten en West Maas en Waal zouden worden aangesloten op het Batavierenpad, de snelfietsroute tussen Beuningen en Nijmegen. Nu zijn er al diverse mensen die vanuit Druten voor hun werk in Nijmegen regelmatig met de fiets gaan. Maar als zo’n aansluiting er zou zijn, dan zullen vast…