Druten, 26 januari 2021
Geachte mevrouw Van der Wal, geachte wethouders,
Gisteren zijn wij er op attent gemaakt, dat er maandag 1 februari a.s. een bestuurlijk overleg is over de verkenningsrapportage ‘Fileproblematiek N322 Druten – Ewijk’, de tussentijdse ontwikkelingen en het proces van besluitvorming.
Eerder, resp. 13 en 27 oktober, hebben wij u dringend opgeroepenom van verbreding af te zien en de N322 als eenbaansweg met twee rijstroken te handhaven. Met het oog op uw bestuurlijk overleg van maandag doen wij dat bij deze opnieuw: zie af van verbreding.
Deze oproep doen wij namens veel inwoners van het Land van Maas en Waal, die trots zijn op hun streek met zijn rust en ruimte en die Maas en Waal haar eigenheid, haar natuurlijke rijkdom willen laten behouden, ook voor de toekomstige generaties.
De verkenningsrapportage die maandag bij u op tafel ligt, is een gedegen en systematisch werkstuk. Toch is daarmee niet alles gezegd. Er zijn namelijk de nodige kanttekeningen bij te maken. Wij hebben dat gedaan en hebben die u in oktober toegezonden. In de bijlage treft u ze opnieuw aan. Samengevat komen ze er op neer:
- Er is geen probleem, voor veel inwoners van Maas en Waal in elk geval en al helemaal niet als het landelijk karakter van de regio zou moeten worden opgeofferd voor een enkele keer wat vertraging.
- Het veronderstelde probleem is alleen vanuit verkeerstechnische optiek onderzocht; aspecten als landschap, milieu, leefbaarheid en gezondheid zijn buiten beschouwing gelaten.
- De rapportage schuift variant 3 (80 km) terzijde ten gunste van variant 6 (extra rijstrook), terwijl daar onvoldoende redenen voor zijn: maak van het gehele traject van de N322 één geheel door invoering, stimulering (beleving weg) en handhaving van 80 km/u, in combinatie met een rotonde, evt. verkeerslichten bij het tankstation.
- Verbreding van (een deel van) de N322 is in strijd met de Omgevingsvisie en het Functioneel Kader Wegennet van de provincie.
Aanvullend citeren wij uit het memo van Sweco d.d. 11/12/2019, onderdeel van de verkenningsrapportage:
“To conclude, the extra lane between Druten and junction Ewijk does attract extra traffic towards the N322. In line with the earlier dynamic model 2, the static results show a shift of traffic from the A15/A50 route towards the N322 route. Other effects of the expansion of the N322 include the growth of traffic on Veesteeg and N329, both in northern direction towards the N322. Last, the results show a slight decrease of traffic from the direction of Wamel towards the crossing with the N323/N322. Given the capacities of the roads, no new bottlenecks are expected as a result of the expansion of the N322 between Druten and Ewijk.”
(Zie verder ook de informatie en observaties die wij graag met u en iedereen via onze website delen: https://maasenwaalweg.nl/interessante-informatie-en-observaties/.)
Behalve over de rapportage buigt u zich maandag ook over de tussentijdse ontwikkelingen. De Corona-pandemie is ongetwijfeld een van de belangrijkste. Sinds de uitbraak in maart 2021 is er op de N322 beduidend minder woon-werkverkeer omdat meer mensen gingen telewerken. Daardoor waren er op de Maas en Waalweg geen files meer. Meerdere observaties van de Werkgroep in het najaar van 2020 bevestigen dit.
Zijn (dure) maatregelen nog wel nodig nu onzeker is of de files na de Corona-pandemie terugkomen? Wordt met het nemen van (dure) maatregelen nú, niet onnodig het risico genomen dat de investering achteraf een – onomkeerbare – desinvestering – is gebleken? En is dat dan niet alleen een financiële strop, maar ook nodeloos ten koste gegaan van landschap, milieu (fijnstof, stikstof) en leefbaarheid (geluid)?
Deskundigen op het gebied van Infrastructuur verwachten dat telewerken zal doorzetten. Mensen zullen ook na de pandemie minder op kantoor werken en meer mogelijkheden krijgen om buiten de spits op pad te gaan. Daarom achten deze deskundigen het onverstandig achten om nú te beginnen met uitbreiding van infrastructuur; geadviseerd wordt om te wachten tot minstens een jaar ná het ‘nieuwe normaal’.
Tenslotte staat u maandag ook nog even stil bij het proces van besluitvorming. In verband daarmee twee verzoeken:
- Wij willen graag geïnformeerd worden over het vervolgtraject, zodat wij tijdig de leden van de Provinciale Staten kunnen ondersteunen bij hun besluitvorming. Wilt u ons deze informatie spoedig verstrekken?
- Ook zouden wij graag onze kijk op de zaak persoonlijk bij u en bij de leden van Provinciale Staten onder de aandacht brengen. Wilt u ons daartoe in de gelegenheid stellen?
Wij vertrouwen er op dat u onze oproep en kanttekeningen een belangrijke plek geeft bij uw bestuurlijk overleg en kijken uit naar uw reactie.
Hoogachtend,
namens een aantal bezorgde Maas-en-Walers,
W.O. (Warner) de Boer, voorzitter werkgroep Maas&Waalweg
i.a.a.:
– de heer Maarten Verheijen (afdeling programmering Provincie)
– onze website (https://maasenwaalweg.nl/)
– pers