Druten, 27 mei 2021
Geachte Statenleden, Judith, Wouter en Mark,
Rond februari hadden wij als Werkgroep Maas en Waalweg met ieder van jullie een informerend telegesprek over de besluitvorming rond de doorstromings- en veiligheidsproblemen op de Maas en Waalweg (N322). Gedeputeerde Mevr. van der Wal en de mobiliteitswethouders van de gemeenten Druten en West Maas en Waal volgen het ambtelijk advies uit maart 2020 en zijn voor facilitering van het doorgaande (sluip-)verkeer van de A15 middels verbreding van de N322.
Op 1 mei jl. hebben wij van mevrouw Tenbusch vernomen dat het onderwerp eind april is ingebracht in het coalitieoverleg en dat mevrouw Van der Wal de ambtenaren zou vragen naar de stand van zaken en hierop terug zou komen. Wij zijn nog in afwachting van terugkoppeling door u van de uitkomst.
Op zaterdag 22 mei jl. lazen wij in De Gelderlander dat is besloten tot uitstel (afstel?) van de verbredingsplannen vanwege gebrek aan financiën. De Werkgroep was verrast omdat ons geen enkel bericht in die richting bekend was, terwijl diverse personen binnen de provincie hadden verzekerd ons tijdig op de hoogte te zullen houden.
Bij deze perspublicatie (zie bijlagen) hebben wij enkele vragen en wij hopen dat u ons antwoord kunt geven.
- Het plan was te laat en De Maas en Waalweg gaat op de schop.
Hoe zit het nou, gaat er nu wel of gaat er niets gebeuren? En wat als er ‘niets’ gebeurt, voor hoe lang dan? - Komen er ook geen stoplichten bij het tankstation binnen afzienbare tijd?
- Onlangs is gekozen voor welke verkeersplannen de komende jaren geld wordt uitgetrokken.
Hoe kan dat? Er zou toch eerst een prioriteitslijst worden opgesteld, waaruit provinciale staten uiteindelijk een keuze zou maken, en hiervan zou u ons toch tijdig op de hoogte stellen? - De provincie Gelderland gaat ervan uit dat de verkeersdrukte weer terugkomt op het niveau van voor corona.
Is dat wel zo? En zo ja, is het dan niet verstandiger om het eerst nog even aan te kijken zoals andere deskundigen voorstellen? (zie bijvoorbeeld: https://maasenwaalweg.nl/2021/02/04/experts-sterke-twijfel-of-verbreding-a27-bij-utrecht-rendabel-en-wenselijk-is/) - Je zou dat in theorie kunnen doen door de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur. Dat hebben we onderzocht, maar dat gaat niet lukken. Je kunt wel borden met 80 neerzetten, maar de weg is zo ingericht dat het heel onnatuurlijk is om 80 te rijden.
Is het terecht dat opnieuw de 80 km-variant wordt afgeserveerd? Zou je niet moeten zeggen dat, als de weg hiervoor niet is ingericht, we dat alsnog gaan doen? Want alleen zo wordt de Maas en Waalweg de weg zoals die is bedoeld, nl. een regionale weg, en tegelijkertijd een veel veiliger weg. - Als we de hoeveelheid verkeer niet kunnen verlagen, moeten we zorgen dat het vlot en veilig afgewikkeld wordt.
Maar kunnen we dat inderdaad niet? Wordt dat niet veel te snel gezegd? Wat te zeggen van een experimenteerperiode waarin de Prins Willem Alexander-brug wordt teruggebracht naar een eenbaansweg, zodat hier al wordt geanticipeerd op de Maas en Waalweg die hier direct op volgt? Of wat te zeggen van het aangeven ‘doorgaand verkeer rechtdoor’ op de richtingborden op de A15 voor de afrit naar de brug?
Wij hopen spoedig van u te horen.
Met vriendelijke groet,
namens de Werkgroep,
Warner de Boer, voorzitter