Over de omvang van het probleem en over de oplossing verschillen we duidelijk van mening. Daar heeft ons gesprek van gisteren (22 maart) met wethouder mobiliteit van de gemeente Druten, de heer André Springveld, niets aan kunnen veranderen. Hij is van mening dat er veel te vaak in de ochtendspits, een file staat op de Maas en Waalweg zelfs tot na 8.30 uur. En daar moet iets aan worden gedaan, nl. een extra rijstrook. Alleen dat werkt. Alle andere bekeken opties werken onvoldoende, zo beaamde ook de ambtenaar die bij het gesprek aanwezig was.
Uiteraard hebben wij dat met argumenten bestreden en gepleit voor de 80 km-variant. Maar helaas heeft dat niet mogen baten.
Toch was het een open, eerlijk gesprek. Dat was voor een deel het gevolg van de zorgen en de inzet die we samen deelden. Zoals de wil om de ruimte en de rust van ons Maas en Waal zo goed mogelijk te beschermen. De overtuiging dat goed, milieuvriendelijk openbaar vervoer noodzakelijk is. Net als een gezonde leefomgeving én meer veiligheid m.n. bij het tankstation.
En dat sluipverkeer zoveel mogelijk moet worden tegengegaan én de Maas en Waalweg nooit een vierbaans weg mag worden – ook daarover waren we het helemaal eens.
Begrip, ja. Steun, nee dus.
Wij, inwoners van Maas en Waal, zullen het zelf moeten doen. Aankloppen bij de Provincie, die uiteindelijk besluit. Daar moeten we duidelijk blijven maken dat een extra rijstrook er niet moet komen. Niet hóeft te komen ook.
Hallo, ben ook van mening dat er geen extra strook moet komen.
Bevorderd alleen maar meer verkeer. En dat betekent weer meer geluidsoverlast en milieuvervuiling. Mensen die niet in de “file “ willen staan , kunnen beter eerder of later van huis gaan.
Gek, dat er wel een derde strook mag komen, maar geen vierde. Betekent dat dat de er alleen maar een rijstrook bij komt richting nijmegen, of dat er een tussenstrook komt. Alleen de kant van nijmegen op is wel erg. inconsequent en een tussenstrook is helemaal gevaarlijk.
Goh, dat er ’s morgens wel eens een file staat. So what. Als ik bijvoorbeeld naar Beneden Leeuwen rijd, heb ik dat ook wel eens. Tractoren al of niet meet aanhangers. Dus ook de Heemstraweg maar verbreden met een extra baan?
Wat een k.t argumenten heeft de heer Springveld.
Het heeft mij zeer verbaasd toen er wettelijk werd vastgelegd dat op snelwegen voortaan 100 km per uur de maximum snelheid is met enkele restricties c.q. aanpassingen (’s avonds enz.).
Het was toch te verwachten dat vervolgens een weg als de Maasenwaalweg vanaf de A73 tot de rotonde bij Puiflijk ook aangepast zou worden naar 80 km!
Mijn voorstel: contact leggen met de provincie voor een proeftijd van een maand.