In de Gelderlander van een week geleden (14 januari jl.) het zoveelste bericht over de verkeersgeluidsoverlast in de Ret nabij de Prins Willem-Alexanderbrug. ’n Lokale politicus roept op om “desnoods” de snelheid van 100 naar 80 km per uur terug te brengen. De oorzaak van de extra verkeersdruk wordt geduid: de TomToms sturen de weggebruikers naar de kortste route en maken daarbij geen onderscheid tussen snelwegen en lokale. Gevolg: grotere verkeersdruk en geluidsoverlast (niet alleen in de Ret ook in het Leeuwense veld, Puiflijk en Afferden wordt geklaagd) die met de jaren erger wordt (afgezien van de korte Corona ”rust”).
Onze werkgroep heeft er al jaren voor gepleit om de Maas en Waalweg een rustiger karakter te geven, meer de uitstraling van de weg van Dreumel tot Zaltbommel. Dat is óók de N322, maar met bomen en een fietspad er naast en een 80 km per uur snelheid. [Zie het filmpje op onze homepage.] Dan zullen de snellen het wel laten om via Maos en Waol hun weg te vervolgen. Voor het stuk van de Lauwese rotonde tot aan knooppunt Echteld moet je natuurlijk het zelfde doen. Willen we de bewoners rustig laten wonen en Maas en Waal haar landelijke karakter laten behouden dan kun je eenvoudigweg niet anders doen dan de weg een rustiger karakter te geven..
Het wordt onderhands tijd dat Drutense en West-Maas en Waalse politici met mevrouw Jagtenberg inzien dat het niet de verantwoordelijkheid van een groepje betrokken burgers is, maar de hunne. Uw burgers (vooral in de Ret) zullen u dankbaar zijn.!!!!
Henk van Elk
Door de 6 km kortere en anderhalve minuut snellere route over de Maas en Waalweg naar klaverblad Ewijk blijft de A15 leeg en wordt het bij ons steeds drukker. Verbreding van de Maas en Waalweg vanaf Druten zal tot nóg meer sluipverkeer en overlast leiden. En geluid is lastig te reduceren blijkt ook uit rapportages bij de verbredingsplannen van bv de A2 en de A50. En vraag het anders maar eens aan de inwoners van Ewijk. Dat ligt 24/7 onder een deken van geluid van de A50, de geluidsschermen ten spijt. Daarom moeten we koste wat kost toename van het verkeer op de provinciale wegen in Maas en Waal tegengaan.
Eindelijk, zie b mijn ingezonden en geplaatste briefs aan u en de Maas en waler juni 2021:
Ik lees regelmatig berichten over aanpassingen aan de Maas en waalweg. Veelal kosten deze oplossingen veel geld en heeft de natuur er veel onder te leiden. Volgens mij is de oplossing simpeler, mede omdat de oorzaak m.i. ook eenvoudig is.
Ik merk dat het verkeer sterk is gegroeid op deze weg. Maar met name doorgaand, niet bestemmingsverkeer. Veel vrachtwagens en buitenlandse kentekens. Oorzaak is m.i. de verlaging van de maximum snelheid op de snelweg en niet navenant aanpassen van deze snelheid op de Maas en Waalweg.
Wanneer ik de routeplanner erbij pak en van Nijmegen naar Tiel intoets is deze route 5 min. sneller dan over de A15. Vanuit Oss en omgekeerd is het verschil kleiner maar nog steeds een snellere route. Iedereen die een routeplanner gebruikt, dus meestal onbekenden in dit gebied, wordt dus over de Maas en Waalweg geleid ipv de snelweg.
Oplossingen zijn dus simpel. Beïnvloed de routeplanner en het verkeer halveert. Snelweg terug naar 120 km of Maas en waalweg aanpasssen naar 80,70 of deels 60. Zodanig dat deze route minder snel is en over de A15 sneller is.
Een mooi verhaal Henk. Mee eens dus.
Snel verkeer hoort op een snelweg niet op de Maas en Waalweg.