Afgelopen zaterdag 26 augustus schreef de columnist Bert Luypen van de Gelderlander naar aanleiding van twee zeer ernstige ongevallen op de Maas en Waalweg/N322 zijn emoties van zich af en pleitte hartstochtelijk voor een dubbelbaans autosnelweg door het Land van Maas en Waal. Voor ons en anderen was dat natuurlijk aanleiding om te reageren via een ingezonden brief. Vandaag is onze brief te lezen in de Gelderlander en natuurlijk hier op onze website. Ook Ab Vermeulen uit Wamel klom in de pen en schreef via de Gelderlander een brief aan Bert Luypen. Met zijn toestemming hebben we die ook hieronder afgedrukt.
Maas en Waalweg géén snelweg, Bert!
Afgelopen week schreef de columnist Bert Luypen naar aanleiding van twee zeer ernstige ongevallen op de Maas en Waalweg/N322 zijn emoties van zich af en pleitte hartstochtelijk voor een dubbelbaans autosnelweg door het Land van Maas en Waal. De emotie begrijp ik. Elke dode en elke gewonde is er een teveel. Maar zijn pleidooi voor een dubbelbaans autoweg deel ik absoluut niet, en veel andere inwoners van Maas en Waal ook niet.
De Maas en Waalweg een dodenweg? Op de Van Heemstraweg tussen Druten en Weurt waren in de jaren ’70 elk jaar 10 doden te betreuren. Op de N322 waren het er in de afgelopen 15 jaar veel minder. Terwijl het verkeer véél drukker is geworden. Voor heel Nederland geldt overigens dat juist provinciale wegen gevaarlijke wegen zijn. De N322 staat zelfs nog niet in de landelijke ‘top 25’ van gevaarlijkste provinciale wegen (onderzoek SWECO 2023). En voor de veiligheid zijn er andere oplossingen denkbaar dan een snelweg. Een 80 km-weg bijvoorbeeld, net als de huidige Van Heemstraweg. Dan leiden menselijke fouten niet meteen tot zware ongevallen.
‘Dag in dag uit files’? Dat is gewoon niet zo. Alleen tijdens drukke ochtendspitsen is er een paar minuten vertraging, meer niet.
Bert, we kunnen ons nauwelijks voorstellen dat jij in Maas en Waal woont. En dan zo vol emotie, zo zonder enige kennis pleiten om ook ‘ingepakt tussen de snelwegen’ te willen wonen. Nou nee, dankjewel, wij niet. Wij gaan voor een leefbare streek die haar charme en aantrekkelijkheid zoveel mogelijk wil beschermen. Enige vertraging een enkele keer per week, nemen we daarvoor graag op de koop toe. Wat minder snel rijden, wat minder snel schrijven – het levert heel wat op. Enne, om je wat meer te verdiepen, kijk gerust eens op onze website (maasenwaalweg.nl).
Namens Werkgroep Maas en Waalweg,
Warner de Boer
Beste Bert,
Met stijgende verbazing las ik je column van zaterdag 26 augustus 2023.
Je pleit voor de aanleg van een zesbaanssnelweg om te vermijden dat we er in Maas en Waal weer buiten vallen. Het is de zoveelste Pavlovreactie op de alsmaar intensievere verkeersdrukte: meer asfalt. Zo wordt ons “wormvormig aanhangsel” ook nog eens ontdaan van het groene imago. Een merkwaardig pleidooi van iemand die zegt op te komen voor alles wat groeit en bloeit. Verbreding geeft geen enkele garantie op minder ongelukken en trekt nog meer verkeer aan.
Een goede informatiebron van argumenten tegen de verbreding en vóór meer veiligheid van deze weg vind je op de website van de werkgroep Maasenwaalweg: www.maasenwaalweg.nl
Als er in de toekomst zich opnieuw , inderdaad verschrikkelijke, ongelukken voordoen hoop ik op een voor Maas en Waal meer zorgzame en milieubewuste reactie van jouw kant.
Met vriendelijk groet,
Ab Vermeulen, Wamel.
Zeer goede reactie op die vreemde column. Het is toch wel ongelooflijk dat mensen zonder enige kennis van zaken danken de oplossing van een probleem te kennen. Einstein zei ooit dat als je een probleem wilt oplossen je het niet op dezelfde wijze moet doen als de mislukte oplossing van de vorige poging.
Meer verkeers-infrastructuur heeft nog nooit geleid tot minder file, files zijn alleen maar gegroeid, dus waarom nu dan wel?
Veiligheid heeft te maken met weginrichting en gedrag. 80 km is veiliger, een middenberm afscheiding dwingt een gedrag. Kortom………
Als de sluiproute voor met name al het vrachtverkeer nog meer ruimte krijgt zal de natuur en dus ook wij mensen dagelijks een nog hogere prijs betalen.
Mensen die denken dat extra asfalt de oplossing zal zijn voor het file probleem en de dodelijke ongelukken komen bedrogen uit.
Helaas is er bij de dodelijke ongelukken altijd wel een vrachtwagen betrokken.
De Maas en Waalweg verbreden (of hiervan een snelweg maken) zal de route door het land van Maas en Waal voor het doorgaande vrachtverkeer alleen maar aantrekkelijker maken. Meer chauffeurs zullen dus bij Echteld de afslag naar Maas en Waal nemen ipv de route A15/A50.
De route is korter. Kost dus minder diesel en minder tijd.
Binnenkort wordt het rekening rijden ingevoerd. De transportbedrijven worden afgerekend op het aantal gereden kilometers. Dus nog een extra argument om de kortere route via Maas en Waal te nemen. Het probleem wordt dus in de toekomst alleen maar groter.
Als we het probleem willen oplossen zullen we moeten zorgen dat de route voor het doorgaande vrachtverkeer door Maas en Waal juist minder aantrekkelijk wordt. Dit doen we niet door extra asfalt aan te leggen. Alleen dan maken we de Maas en Waalweg veiliger en voorkomen we de files.