Op 12 september jl. hebben we een brief verzonden aan de heer K. Ruitenberg, gedeputeerde van de provincie Gelderland (portefeuillehouder Mobiliteit).
Ruim een week later, 20 september, kregen we al een reactie:
Beste meneer De Boer,
U heeft op 12 september jl. een mail gericht aan onze gedeputeerde Klaas Ruitenberg over de N322. Namens hem kunnen we u het volgende antwoord geven.
U geeft aan dat u geen voorstander bent van een extra rijstrook tussen Druten en Ewijk. U verwacht dat de provincie met deze mogelijke maatregel bijdraagt aan nog meer sluipverkeer vanaf de A15 en extra geluidsoverlast en uitstoot. U vraagt ons deze maatregel niet uit te voeren, maar wel een 8o km regime in te voeren (waar nu een 100 km regime is op de N322) en sluipverkeer vanaf de A15 te ontmoedigen.
Wij hebben de N322 inderdaad geplaatst op de voorlopige, nog te prioriteren lijst van bereikbaarheids- en veiligheidsprojecten voor de periode 2024-2027. Dit hebben we gedaan omdat we zorg hebben over de doorstroming en de verkeersveiligheid op de N322.
In het kader van de verkeersveiligheid hebben we recent werkzaamheden aan de N322 uitgevoerd. Dit als gevolg van recente ongevallen. Met het aanbrengen van ribbelstroken en reflectoren op de groene middenstrook zijn we van mening dat we de verkeersveiligheid – op de korte termijn, met beperkte beschikbare middelen – verbeteren.
Naast verkeersveiligheid zijn er ook de problemen met bereikbaarheid (doorstroming) en leefbaarheid. We hebben een verkenning gedaan naar maatregelen hiervoor, ook ten behoeve van de gewenste doorstroming van het openbaar vervoer. We hebben ook onderzocht en met verkeersmodellen berekend wat het terugbrengen van de snelheid naar 8o km per uur oplevert. Dat levert helaas niet het gewenste effect er blijft nog steeds veel doorgaand verkeer via de N322 rijden. Ook mogelijke andere negatieve effecten treden dan op, zoals sluipverkeer over het onderliggend wegennet, bijvoorbeeld over de Van Heemstraweg en via Bergharen naar de Aso. De maatregelen die volgens ons noodzakelijk zijn op de N322 kosten vele miljoenen euro’s en dat geld is er de komende jaren niet.
We hebben hierover ambtelijk en bestuurlijk contact gehad met betrokken gemeenten. We hechten als gezamenlijke partijen groot belang aan een betere bereikbaarheid, veiligheid en leefomgeving in verband met het verkeer op de N322. Er is onder meer afgesproken dat we ook – gelet op de relatie met het verkeer op de A15 – proberen om de samenwerking met het Rijk aan te gaan om oplossingen te realiseren. Zonder co-financiering door het Rijk wordt het moeilijk om de problematiek op te lossen.
U heeft daarnaast een 4 tal vragen:
1. Kunt u ons zeggen of er een onderzoek gaande is naar de doorstroming op de N322 en zo ja, ons daar informatie over geven?
Antwoord:
De verkenning naar de maatregelen op de N322 is afgerond. Ook het aanvullende onderzoek naar de mogelijkheden van invoering van een 8o km regime is afgerond. Deze onderzoeksrapportages worden u via de mail opgestuurd.
2. Kunt u ons t.z.t. te berichten of de N322 wel of niet is geprioriteerd in het bereikbaarheids/uitvoeringsprogramma?
Antwoord:
De N322 Maas- en Waalweg is inderdaad opgenomen op de prioriteitenlijst vanuit bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarom zijn recent de genoemde werkzaamheden uitgevoerd. Voor de volgens ons noodzakelijke voorkeursvariant moet echter zicht zijn op sluitende financiering. Pas dan kunnen we overgaan tot programmering van werkzaamheden. De verwachting is niet dat dit in deze coalitieperiode (2023-2027) gaat plaatsvinden.
3. Als verbetermaatregelen in overweging worden genomen: op welke wijze wordt de omgeving in de gelegenheid gesteld hierover mee te denken en te praten?
Antwoord:
Zodra er meer duidelijkheid komt over de financiële haalbaarheid van plannen voor de N322 is ook het moment gekomen om meer stakeholders te betrekken. Het informeren van omwonenden en participatie met omwonenden is dan uiteraard onderdeel van onze aanpak.
4. Wat is uw visie m.b.t. de zeggenschap over digitale sturing van het verkeer, over de ‘flexible response aanpak’ en over de samenstelling van uw onderzoeksgroep?
Antwoord:
Het is naar onze mening niet mogelijk om (vracht) verkeer in deze situatie met digitale middelen (routeplanners) te sturen. We hebben hierover ons Regionaal Verkeersmanagement Team geraadpleegd (en via dit team de serviceproviders van navigatiesystemen). Met flexibele respons aanpak doelt u mogelijk op de inzet van handhaving op gereden snelheid door het Openbaar Ministerie. Dit is met hen besproken, maar zij zien geen aanleiding om op snelheidshandhaving op dit traject te intensiveren. Een belangrijk feit daarbij is dat de naleving van de maximumsnelheid van 100 km/uur goed is. Tenslotte kunnen we aangeven dat de aanpak van de problematiek op de N322 vanuit verschillende disciplines (verkeerskunde, gedragsaanpak) is onderzocht, en dat daarbij ook contact is gezocht met politie en Openbaar Ministerie.
Wij hopen uw vragen hiermee voldoende te hebben beantwoord. Mochten er nog aanvullende vragen zijn, dan kunnen we die een keer mondeling toelichten.
Met vriendelijke groet,
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Edwin Küpers Teammanager Mobiliteit
Vandaag hebben we naar de heer Küpers als volgt gereageerd: